terkini dan sensasi

Jumaat, 15 September 2017

Takziah, ambil iktibar dari kejadian

Assalamualaikum...(^ ^)

Semalam kita disajikan dengan tragedi yang begitu menyayat hati, seluruh rakyat Malaysia bersedih dengan kejadian kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah. Yang paling sedih bila 21 orang anak² tahfiz yang terkorban tu masih muda lagi, baru berusia belasan tahun. Takziah pada keluarga mereka yang terkorban, Mas tengok berita semalam pun memang menangis. Sedih sangat!

Tapi ada yang lagi menyedihkan bila ada pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan gambar² mangsa yang telah terkorban tu. Sepatutnya perkara sebegitu tidak terjadi, kita kena sensitif dengan perasaan ibu bapa dan ahli keluarga mereka. Cuba bayangkan kalau terjadi dekat anak kita, apa kita rasa? Pasti sedih dan terkilan jugak kan? Mas semalam ternampak gambar² tu di Facebook pun memang tak sanggup nak tengok, tak kuat!


Lagi satu bila terjadi peristiwa sebegini kita kena ambil iktibar dari apa yang berlaku, tak guna nak menuding jari pada mana² pihak. Mungkin ada yang cakap aspek keselamatan tidak dititikberatkan, ya ada benarnya! Tapi perkara dah terjadi dah tak guna disesali, pihak yang berkenaan kenalah lebih peka selepas ini. Bukan pihak sekolah tahfiz sahaja tapi kita ibu bapa, masyarakat dan pihak berwajib jugak kena lebih ambil berat dan peka. Yang dok kondem sana sini tu sudah²lah, jadikan ini pengajaran. Kita tak tahu mungkin suatu hari nanti berlaku pada ahli keluarga kita pulak kan?

Mas tak nak ulas panjang lebar, tunggu je hasil siasatan pihak bomba apa punca kejadian. Jika betul ada unsur khianat moga ia dapat ditangani dan nasib anak² dan guru yang terkorban itu terbela. Moga ibu bapa yang anaknya sudah tiada diharapkan tabah hadapi ujian yang berat ni. Syurga tempat mereka dan Insya Allah di sana mereka menanti ibu bapa masing². 

Baca akhbar hari pun berlinang airmata, sebak! Al-Fatihah.

3 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com