Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 9 Oktober 2017

Kelahiran si tembam Aiyra

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhhhh minggu lepas tak dapat nak tumpukan perhatian pada blog, sempat tulis 2 entri je. Maklumlah Mas kan baru bersalin, pastu 5 hari dok berkampung kat wad NICU gara² baby masuk wad sebab hypo dan jaundis. Hari kelima baru keluar wad dan barulah dapat uruskan diri dalam pantang dengan sempurna, kalau tak hari² sakit badan. Alhamdulillah masuk hari kelapan badan dah beransur sihat dan kuat, itupun kesan dari bersalai dan bertungku setiap hari. 


Jadi badan dah sihat ni Mas nak kongsikan cerita dan pengalaman melahirkan si tembam Aiyra ni. Ohhh nama dah ada tau, baru hari ni babahnya pergi daftar kelahiran. Nur Aiyra Annasya nama puteri Mas, yang bermaksud cahaya, mulia dihormati, kemesraan cinta. Moga dia membesar sebagai anak yang baik akhlaknya secantik namanya. 

Alhamdulillah lahirkan Aiyra Mas tak hadapi komplikasi atau masalah, dipermudahkan semuanya. Mas mula sakit rengat² yang agak kerap mula jam 1 pagi pada 2/10 tu. Tapi masa tu masih boleh bertahan sehingga jam 1 tengahari sebab sakitnya tak terlalu kuat. Pukul 2 petang terus ajak husband ke Hospital Serdang walaupun belum turun tanda, cuma sakit tu semakin kerap dalam 5 minit sekali. 

Sampai di hospital kami dimaklumkan yang dewan bersalin agak penuh hari tu, yang menunggu nak masuk je dalam 38 orang. Mereka siap cakap kalau tak sanggup nak tunggu, suruh kami ke hospital lain. Mas tak mahu sebab sakit dah agak kuat, biarlah kena tunggu janji dapat masuk dan tengok bukaan. Bila dah dipanggil dan nurse tengok, bukaan dah 7cm. Apa lagi terus doktor pecahkan air ketuban dan terus tolak masuk ke bilik bersalin. 


Masuk dalam bilik bersalin pukul 3.30 petang dan pukul 4.40 petang Mas selamat lahirkan Aiyra. Sejam je sakit dan hanya dua kali teran lahirlah bayi seberat 4.2kg ni, memang tak sangka semangat betul dia. Yang paling berharga bila kali ni husband berpeluang tengok Mas lahirkan anak kami, pengalaman indah bagi dia sebab anak² sebelum ni dia tak merasa tengok. Lega ada rezeki dia kali ni! 

Itulah pengalaman lahirkan Aiyra, lega dipermudahkan segalanya. Memang berbeza bagi keempat² anak Mas tapi semuanya pengalaman yang bermakna. Lepas ni Mas pencen dah, nak lihat anak² membesar pulak. Hehehee, pasang badan sekalilah kan?

1 ulasan:

  1. tahniah kak mas! (berapa kali nak ucap daa) ok2...geram tengok aiyra! tembam!! rasa nak gomol2 dia

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com