terkini dan sensasi

Rabu, 11 Oktober 2017

Pantang bersalin sendiri

Assalamualaikum...(^ ^)

Nak lalui tempoh berpantang ni bukanlah perkara yang mudah, kalau boleh kena ada seseorang yang lebih arif untuk bersama dengan kita ketika lalui tempoh tu. Biasanya kita akan panggil mak atau mak mertua untuk tolong jagakan kita semasa pantang tu.


Macam Mas masa anak pertama dan kedua memang arwah mak yang jaga ketika berpantang, 60 hari tu. Jadi pantang tu sangat dijaga dengan betul, terutama dari segi kesihatan diri dan makanan. Arwah mak sangat berpegang pada pantang tradisional sepenuhnya, jadi nak tak nak memang kena ikut. Jangan harap nak kata tak mau, siaplah kena leter nanti. Tapi Mas memang ikut je, tak berani nak melawan. Lagi pun masih muda masa tu dan tak tau apa² pasal berpantang ni, jadi ikut semuanya untuk kebaikan dan kesihatan diri.

Cuma bila dah masuk anak nombor tiga dan empat ni Mas terpaksa berpantang sendiri sebab mak dah takde, nak harapkan mak mertua tak boleh sebab dia pun tak berapa sihat. Mula² rasa ragu² jugak, boleh ke Mas jaga diri sendiri dalam pantang. Dengan nak jaga anak lagi, hanya husband je yang ada membantu. Tapi Mas cuba yakinkan diri yang Mas boleh, cuma ikut dan ingat balik apa yang arwah mak utamakan semasa dalam pantang. Alhamdulillah Mas berjaya berpantang dengan sempurna dan takde masalah apa², syukur jugak husband banyak membantu.


Sebenarnya nak pantang bersalin sendiri ni kita kena yakin dan disiplin, pastu ikut betul² pantang tu. Jangan fikir susah nak ikut, kalau kita fikir camtu maka akan susahlah. Maka kita akan berpantang sambil lewa, kesihatan diri tak jaga dan makan pun main bedal je. Dengan alasan takde orang nak jaga! Sekarang ni kan dah ada macam² perkhidmatan jaga orang dalam pantang, kalau kita mampu guna je perkhidmatan mereka. Yang penting kita dapat berpantang dengan betul dan kesihatan diri terjaga. 

Pastu husband pun kena sentiasa bantu isteri berpantang ni, jangan buat tak tahu atau sambil lewa. Tegas sikit pada isteri supaya dia ikut semua pantang dengan betul, barulah berjaya. Kalau husband buat tak endah, isteri pun tak akan ikutlah. Sama² jaga untuk kebaikan rumahtangga jugak kan?

2 ulasan:

  1. bestnya dengar citer orang berpantang.. semoga sihat kak mas.. selamat berpantang

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com