terkini dan sensasi

Selasa, 24 Oktober 2017

Ubat periuk

Assalamualaikum...(^ ^)

Amalan berpantang ni penting bagi setiap ibu yang melahirkan anak, tak kisahlah ikut pantang tradisional atau moden. Bukannya apa, bila kita ikut pantang tu betul² kesihatan badan kita pun akan cepat sembuh dan kembali bertenaga. 


Bagi Mas salah satu cara nak kekal sihat semasa berpantang ialah amalan meminum ubat periuk atau akar kayu. Amalan ni memang Mas dah amalkan sejak dari anak pertama lagi, tak lengkap berpantang tu kalau tak minum. Cuma Mas akan mula minum selepas anak dah disahkan bebas dari jaundis. 

Banyak kebaikan dan khasiat minum ubat periuk ni, antaranya:

1. Membersihkan darah kotor.
Macam Mas biasanya lepas hari ke-20 darah nifas tu akan keluar sikit² je. Tapi bila Mas mula minum ubat periuk ni, darah nifas tu keluar kembali dan dapat bersihkan darah kotor yang masih berbaki tu.

2. Melancarkan darah dan jugak membersihkan rahim selepas bersalin.

3. Memulihkan kesihatan badan serta melancarkan pengeluaran susu.

4. Menyihatkan dan menegangkan kembali otot² perut yang telah kendur dan menghangatkan badan serta membuang angin dalam badan. Yang ni memang berkesan pada Mas, sebab lepas 20 hari Mas berurut. Pastu tukang urut tu cakap urat² Mas semua dah kecut dan rahim pun dah kecut. 


Nak minum ubat periuk ni pun senang je, hanya rebus satu peket tu dengan 2 liter air sehingga mendidih. Pastu kalau kita menyusukan baby hanya minum secawan pada waktu pagi sahaja, ini untuk mengelakkan bayi terlalu panas. Macam Mas minum waktu pagi memang berpeluh² badan, rasa segar. 

Nak simpan pun senang, letak je air rebusan tu dalam peti sejuk. Nanti bila nak minum ambil sesenduk dan campurkan dengan air panas mendidih. Rasanya memang agak pahit, tapi itulah khasiatnya untuk badan kita. Minum panas² lagi sedap, tak terasa langsung rasa pahitnya. 

Pastu lepas habis 44 hari pantang pun boleh amalkan jugak minum untuk jaga peranakan kita dan jugak boleh dijadikan perancang kehamilan. 

4 ulasan:

  1. thanks for sharing kak mas.. nanti saya nak beli jugak la akar kayu ni bila nak bersalin anak kedua nanti

    BalasPadam
  2. nad tak pernh pkai ni semua..mak pun tak ajr..haha

    BalasPadam
  3. Alamak, ubat periuk ni tersimpan dah 2 tahun. huhu.

    BalasPadam
  4. Badan jadi sihat dan segar kalau mnum ubat periuk ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com