Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 16 November 2017

60 hari perintah berkurung

Assalamualaikum...(^ ^)

Apa ni siap ada perintah berkurung lagi! Haaaaa jangan tak tahu, masa berpantang kalau tak cukup 60 hari memang Mas tak keluar jalan ke mana². Cuma terkecuali kalau kena pergi temujanji di klinik atau hospital, itu memang tak boleh elak dah. 

Semua ni dah terbiasa sejak berpantang arwah mak jaga, selagi tak cukup 60 hari memang dikenakan perintah berkurung. Jangan haraplah nak keluar rumah walaupun kat laman, haaa memang ketat! Kalau ada temujanji klinik husband akan balik dan pergi dengan mak bawa baby. Mas tunggulah kat rumah je, melainkan Mas kena pergi jugak untuk pemeriksaan. Selain dari tu memang tak ke mana, 60 harilah duduk kat rumah berpantang betul².


Bila berpantang sendiri ni dah jadi terbiasa, memang 60 hari di rumah je. Ehhh tak bosan ke terperap kat rumah, tak stress ke? Nak stress apanya, kita berpantang nak jaga kesihatan diri dan baby jadi kenalah berehat secukupnya. Tak kan baru 2 minggu berpantang dah bawak anak yang masih kecil keluar jalan² kat pasaraya. Hilang akal ke apa, kat luar banyak virus dan kuman boleh tersebar pada baby yang masih kecil. Pastu diri sendiri pun masih belum kuat dan sihat, nanti bentan ke apa ke kan susah. 

Jangan jadikan alasan bosan terperap kat rumah, sebab dah nama berpantang mesti kena banyak rehat. Kena bagi diri betul² kuat dan baby pun dah besar, barulah sesuai nak ke mana². Macam Mas kadang dah cukup 60 hari pun teragak² nak bawak baby jalan², risau dia meragam. Kalau rasa nak keluar pun sekejap je, itu pun jika ada kepentingan. Pastu Mas lebih suka bawa baby jalan² kalau dia dah pandai menyusu botol, senang sikit! Takdelah kita kalut nak cari tempat tertutup untuk susukan dia.

Nak balik kampung jumpa atuk nenek dia pun Mas tunggu umurnya dah 3 bulan. Yelah nak jalan jauh kan, biarlah baby dah besar sikit dan tak banyak meragam. Barulah kita selesa dan dia pun selesa!

Lagi 14 hari nak habis perintah berkurung ni, merdeka! Hahahaa, tak sabar rupanya.


5 ulasan:

  1. dah nak masuk dua bulan dah? kejapnye masa berlalu

    BalasPadam
  2. tak lama dah kak mas nak abis berpantang ye...sat ja kan..

    BalasPadam
  3. Pejam celik pejam celik tinggal lagi 14 hari je kan.

    BalasPadam
  4. Memang bagus juga perintah berkurung macam ni, sebab nak ibu dan baby sihat kan?

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com