Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 28 November 2017

Pantau aktiviti cuti sekolah anak²

Assalamualaikum...(^ ^)

Yeayyy cuti sekolah datang lagi, camtulah gembira dan seronoknya anak² bila tiba cuti sekolah. Mas pun seronok sebab tak perlu nak bangun awal pagi sediakan sarapan anak², tak perlu gosok uniform sekolah anak² dan tak perlu tempuhi jammed hantar anak² ke sekolah. Bolehlah rehat sikit kan? 

Tapi dalam keseronokan tu, ada segelintir ibu bapa tak ambik peduli atau tak kisah dengan apa yang anak² lakukan sepanjang cuti sekolah ni, biar anak² buat apa saja tanpa dikawal. Sepatutnya kena awasi anak² wahai ibu bapa, pantaulah aktiviti mereka supaya tak terjadi perkara tak diingini. Jangan biar mereka bebas buat apa saja, sehingga ada aktiviti tu mengundang bahaya! 


Banyak aktiviti bahaya ni yang kadang kita tak sedar anak² buat seperti mandi manda atau memancing di tepi² sungai, lombong atau tasik. Memanglah seronok tapi dari keseronokan itulah yang membuatkan mereka alpa dan membahayakan nyawa sendiri. Tak kan kita tak tengok berita, banyak kejadian anak² lemas ketika mandi manda di tempat camni. Jadi biarlah mereka menangis atau merajuk kerana dilarang pergi tapi sanggupkah kita lihat hanya jasad anak² terbujur kaku?

Lagi satu jangan biar anak² bersukaria sambil lepak di pasaraya atau pusat² games. Memang selalu berlaku camni bila cuti sekolah, dari awal pagi hingga ke malam biarkan anak² yang masih dibawah umur melepak di tempat sebegini. Takde faedahnya pun, membuang masa dan menghabiskan duit je. Pastu kalau mereka terlibat dengan gejala sosial yang tak diingini kita jugak yang susah kan?

Pastu ada jugak Mas tengok ibu bapa biarkan anak² menunggang basikal atau motosikal tanpa arah tujuan. Memang aktiviti tu tak salah tapi ada segelintir menunggang sesuka hati sambil buat aksi² bahaya. Kalau jadi apa² bukan sekadar susahkan ibu bapa tapi susahkan pengguna jalanraya yang lain, pastu membahayakan nyawa jugak.


Jadi apa kata kita isi cuti sekolah anak² tu dengan aktiviti berfaedah, banyak yang boleh dilakukan selain bawa mereka bercuti atau jalan². Buatlah aktiviti main games kat rumah seperti sahiba, monopoli dan teka silangkata. Seronok tau, boleh uji minda jugak. Kalau nak biar anak² buat aktiviti di luar, kenalah pantau dan awasi supaya mereka tak buat apa² yang bahaya dan tak berfaedah! 

3 ulasan:

  1. teringat dulu2 kalau cuti sekolah selalu pergi rumah kakak.. duduk dengan kakak. rasa seronok walaupun dpt pergi seminggu je hehe

    BalasPadam
  2. Walau apapun kena pantau kak Mas. Malang tidak berbau.

    BalasPadam
  3. haa, mama da habis pantang tuu. bolehh lee ajak mama p jalan2 . kihkih

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com