terkini dan sensasi

Selasa, 14 November 2017

Tamat pantang 44 hari, 100 hari pulak!

Assalamualaikum...(^ ^)

9 bulan mengandung, 2 jam sakit bersalin, 5 minit je melahirkan sedar tak sedar dah habis pantang 44 hari. Alhamdulillah sepanjang pantang Mas takde masalah, hari ke 20 rahim pun dah elok kecut. Urat² badan pun elok kecut dan takde sakit² urat, sakit kepala atau badan berangin. Itulah penangan berpantang dengan betul, bersalai dan bertungku serta amalkan minum air akar kayu. 


Tapi kena ingat tau, walaupun dah habis 44 hari tetap ada lagi yang kena teruskan berpantang terutama dari segi pemakanan. Makanan yang bisa, berangin, sejuk, berlemak dan berminyak tu kena elakkan dulu sekurangnya 6 bulan ke setahun. Ais pun jangan bedal dah, macam Mas memang setahun pantang air batu ni. Makanan berbisa macam nenas, air tebu, air kelapa dan ikan bersengat pun pantang setahun. Sayang badan wooo!

Lagi satu pantang buang air mencangkung, setahun Mas pantang. Nasiblah rumah ni tandas duduk jadi senang sikit, takdelah susah nak buat bangku. Tapi masa pantang kat kampung dulu tandas cangkung, memang arwah abah siap buatkan tempat duduk khas untuk buang air. Sampai sekarang ada lagi simpan, senang nak guna kalau balik kampung nanti. Kena pantang mencangkung ni bukan apa, rahim kita kan belum kuat lagi jadi kalau dah dok cangkung tanpa dikawal takut peranakan jatuh pulak. 

Pastu lagi satu yang paling penting ialah pantang 100 hari, memang Mas patuhi sejak anak pertama tau! Jangan ingat dah habis pantang 44 hari merdeka dah, pastu anak baru umur 5 bulan dah mengandung semula. Haaaaa ada yang camtu tau, banyak dah Mas dengar jururawat kat klinik cerita. Memang seriau, Mas yang dah beranak 4 orang ni pun takut dengar. Dalam tempoh 100 hari tulah masa Mas nak jaga badan dan kesihatan, tau kesakitan beranak tu camne kan?


Sebenarnya seronok kalau berpantang betul² ni sebab badan Mas sentiasa sihat dan tiada masalah, nak jaga anak pun senang. Pastu nak kurus pun senang, haaaaa pakej tau! Mas dah idamkan nak dapat berat badan ideal lepas habis berpantang 100 hari nanti.

2 ulasan:

  1. Kejap jer masa berlalu kan...
    Gigih Mas pantang 100 hari.
    All the best!

    BalasPadam
  2. ada kak mas dulu slim dari saya yg dah setahun beranak ni hahahahha

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com