terkini dan sensasi

Khamis, 2 November 2017

Tenangkan bayi ketika tidur

Assalamualaikum...(^ ^)

Bayi yang berumur sebulan hingga ke 3 bulan biasanya tidurnya mudah terganggu, kadang tidur baru beberapa minit dia dah terjaga. Pastu kadang ketika tidur tu dia selalu terkejut, pastu tiba² menangis. Kita tak tahu apa yang menganggu fikiran dia, mungkin dia tak selesa.


Macam Aiyra ni pun selalu jugak tak lena tidurnya, terutama waktu malam. Ada masa tengah tidur dia akan terjaga tiba² dan menangis, padahal tengah tidur nyenyak. Pastu mulalah kita rasa tak sedap hati kan, fikirkan apa yang ganggu tidur bayi kita. Kadang terfikir jugak ada benda yang menganggu, betul tak? Jadi nak tenangkan dia ketika tidur dan tak fikir yang bukan², Mas akan buat beberapa perkara. 

Pertama sekali Mas akan bedung dia ketika tidur, ini untuk pastikan dia tak terkejut. Lagi pun bila bedung ni bayi akan rasa lebih selesa dan seperti dipeluk, pastu takdelah tangan dia gerak sana sini. Masa bedung tu pulak janganlah terlalu ketat, biarkan longgar supaya tangan kaki bayi boleh bergerak dengan selesa. Macam anak² Mas kalau malam memang kena tidur berbedung, baru lebih lena.

Kedua pulak Mas akan pasangkan alunan zikir munajat sepanjang Aiyra tidur, ini untuk elakkan apa² yang tak elok ganggu dia. Alunan zikir yang merdu tu buat dia lebih lena tidur. Pastu kalau dia menangis tiba² masa tidur memang Mas akan pasangkan zikir tu, cepat je dia diam. Kadang masa mula² nak tidur pun kena pasang zikir munajat ni, baru dia boleh tidur.


Lagi satu Mas akan pastikan Aiyra kenyang serta perut dia selesa sebelum tidur, jadi kena susukan secukupnya dan sapu minyak kat perut dia. Yelah kalau perut lapar atau kembung memang bayi tak boleh tidur lena, mulalah dia menangis. 

Itu sajalah yang Mas buat, alhamdulillah Aiyra takde masalah untuk tidur baik siang atau malam. Kalau dia berjaga tengah malam pun bukanlah sebab susah tidur tapi mungkin dah puas tidur agaknya. Sebab kalau berjaga tu takde pun dia menangis cuma nak lelapkan mata tu payah sikit. Tapi bila Mas buat cara² di atas dia akan lena semula. 

6 ulasan:

  1. arghhhh rindunya nak ada baby. tapi nak mula balik dr awal,errrrrrrrr

    BalasPadam
  2. syoknya tengok baby tido...lenanya tido

    BalasPadam
  3. semangatnya ... geram tengok pipi tu

    BalasPadam
  4. bukan main syok tengok Aiyra tidur...last2 mamanya pun tidur sekali kan..hehehe

    BalasPadam
  5. Alololo semangatanya dka Aiyra ni..makn bambam

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com