terkini dan sensasi

Rabu, 31 Januari 2018

Wajib ada sayur

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas dengan sayur ni umpama irama dan lagu, memang tak dapat dipisahkan. Rasanya tak lengkap makanan Mas pada setiap hari kalau takde sayur-sayuran, ulam-ulaman pun takpe. Janji sayur berwarna hijau, tak kisah apa  jenis sayurnya. 


Pernah ada kawan tegur masa Mas makan dengan dia, sebab dia tengok dalam pinggan Mas penuh sayur je tapi nasi sikit. Dia siap cakap, "Banyaknya makan sayur kak!" Haaa camtulah Mas, kalau orang tak biasa tengok akan cakap gitu. Tapi eloklah kan makan sayur banyak, kalau ikut saranan pinggan sihat pun sayur kena separuh pinggan dan nasi serta lauk suku je. Pastu sayur tu kena pelbagai warna dan jenis, baru sihat dan seimbang.

Dalam rumah Mas memang anak² dan husband kurang sikit makan sayur, ada sesetengah sayur je yang mereka suka. Tapi Mas peduli apa, tetap suruh diaorang makan jugak sayur terutama sayuran hijau. Tak naklah mama je sihat sesorang, laki dengan anak² pun kena sihat sama. Mas tengok setakat ni anak² dah boleh makan sayuran hijau macam bayam, kangkung, kailan, sawi dan brokoli. Haaa itulah berkat mama paksa makan setiap hari.

Pastu nak masak sayuran hijau ni tak susah, tak perlu lama² untuk kekalkan kesegarannya. Lagi segar sayur tu lagilah sedap, ranggup dan manis je rasa. Kadang Mas buat ulam je, tak perlu dimasak pun. Korang yang tak makan sayur tu kena mulakan tau, bila dah makan nanti baru korang tau betapa sedapnya dan berkhasiatnya sayur tu. 


Haaaaa tengok Ikan Salmon Grilled tu bersama sayur, nampak lazat kan?

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com