terkini dan sensasi

Rabu, 28 Februari 2018

Nur Aiyra Annasya : 5 bulan

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaaaa hari ni umur Aiyra dah genap 5 bulan, bermakna cuti tanpa gaji mama tinggal sebulan je lagi. Hadoiii camne ni, mama belum bersedia nak kembali bekerja. Hahahaa, syok wooo dok rumah berkepit dengan anak² je. Walaupun stress tapi masih boleh senyum bila tengok gelagat anak², kalau kat pejabat takde nak senyumnya tengok muka boss yang kelat tu. 

Tapi nak buat camne kan, Mas kena bekerja jugak demi bantu suami cari rezeki. Berbalik pada Aiyra yang dah 5 bulan ni, jadi dah masuk fasa untuk Mas perkenalkan dia pada makanan pejal. Sebulan ni kena belek² semula resepi bubur² dan puree² masa kakak Airis dulu, kumpul siap². Nanti bila dia dah nak masuk 6 bulan senang sikit, aihhh tak sabar nak tengok anak nganga² nak makan. 


Di usia 5 bulan ni Aiyra dah semakin bijak, dah semakin kenal suara mama dan babahnya. Kalau dengar je mama atau babah panggil berpusing² kepala mencari, nampak je terus menyengih. Kepandaian dia pulak dah mengangkat lutut dan punggung macam orang nak merangkak, tak lepas je mengamuk. Mas tengok Aiyra ni berbeza sikit, lepas pandai meniarap dia tak melaju pun. Tapi terus nak merangkak dan duduk, haaa lepas tu agaknya baru dia melaju kot. 

Kesihatan dia pulak, alhamdulilah baik! Takdelah kena demam kuat ke atau sakit perut yang serius, hanya pernah sekali demam dan selsema. Meragam memang dia jarang sangat, sampai jiran sebelah bertanya camne Mas jaga anak tak meragam waktu malam. Siap tanya petua lagi, petua Mas senang je. Anak kenyang dan sihat lenalah dia tidur kan?

Menyusu pulak masih susu Mas sepenuhnya, mama sentiasa gigih demi dia. Sekarang sekali menyusu dah 4oz, 2 jam sekali. Setakat ni serasi je dia menyusu botol, cuma kadang² dia buat² tak nak kalau mata dah mengantuk. Jadi kena pujuk elok², barulah dia nak menyusu sampai habis. Harap di taska nanti dia boleh menyusu botol dengan baik. Tapi Mas tak risau sangat sebab masa dah bekerja nanti dia dah 6 bulan, dah boleh makan. Jadi kalau dia tak nak menyusu botol, makanan pejal tu yang boleh kenyangkan perut dia. 

5 bulan dah awak ye Nur Aiyra Annasya! Sebak mama sebab cepat betul anak² mama membesar.

5 ulasan:

  1. Kejap jer masa berlalu dah lima bulan dah aiyra.. moga membesar sihat sempurna sayang aiyra..

    BalasPadam
  2. Comeyla awak ni Aiyra๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—

    BalasPadam
  3. Comeyla awak ni Aiyra๐Ÿ˜—๐Ÿ˜—

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com