terkini dan sensasi

Sabtu, 24 Mac 2018

Bubur nasi pertama Aiyra

Assalamualaikum...(^ ^)

Dalam entri lepas Mas ada cerita mengenai persediaan solid food untuk Aiyra, memang tak sabar nak bermula. Hari ni lagi 5 hari Aiyra akan berusia 6 bulan, jadi Mas dah mula buat solid food untuk dia. Nak ajar dan biasakan tekak dia dengan makanan, harap dia boleh terima.


Untuk permulaan ni Mas buat Bubur Nasi + Carrot + Kurma + EBM, satu kombinasi yang sangat berkhasiat. Mula² ni memang Mas buat campuran karbo dan sayuran je dulu, nanti dah serasi baru campur protein macam ikan bilis, ikan dan ayam. Pastu kali pertama ni Mas buat bubur tu cair sikit, yelah tekak dan perut dia belum biasa dengan makanan yang pejal sangat. Nanti dah hari kedua ketiga Mas akan pekatkan sikit buburnya, tengok pada penerimaan Aiyra. 

Mula² nak bagi suapan pertama kat dia tadi rasa risau jugak, dok fikir boleh ke dia terima makanan tu. Sekali bila suap terus ditelannya makanan tu, siap buat bunyi nyum² lagi. Pastu nganga² lagi mulut minta mama suap lagi, suka sangat dia. Haishhh terharunya Mas bila dia nak makan, baby mama dah pandai makan. Satu seduk bubur tu Mas kisar dan dapat satu mangkuk, habis ½ mangkuk Aiyra makan!


Haaa satu permulaan yang bagus buat kali pertama, malam nanti boleh bagi lagi. Harap esok dan seterusnya Aiyra akan berselera makan, mama pun kena pelbagai kan resepi bubur dia. Tapi Mas nak cuba 3 hari bagi bubur yang sama, pastu hari keempat baru cuba resepi lain pulak. 

Seronok ni nak cuba macam² jenis resepi bubur untuk dia, moga makin bertambah tembam dan sihat anak mama lepas ni. Mama akan pastikan bubur Aiyra sentiasa berkhasiat!

1 ulasan:

  1. comelnya aiyra. boleh la makan sedap2 lepas ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com