Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 12 Mac 2018

Kesan menulis setiap hari

Assalamualaikum...(^ ^)

Dulu, Mas tak kisah pun tentang trafik blog. Bagi Mas cukuplah sekadar menulis setiap hari dan ada pembaca. Apa itu PV dan UV lagilah Mas kurang arif, adalah dengar blogger² lain cakap. Lagi satu Google Analytics pun Mas tak pasang kat blog, hanya harapkan pageviews dari blogspot je.

Tapi sejak Mas masuk komuniti KBBA9, barulah Mas belajar semua tu. Lagi pun bila dapat kepercayaan dari beberapa client untuk gunakan blog Mas bagi promosikan produk mereka, Mas kena naikkan trafik blog. Barulah kepercayaan tu kekal lama, dan rezeki untuk blog Mas akan sentiasa ada. Jadi Mas terus pasang GA, dan usahakan supaya trafik meningkat.

Cumanya selepas pasang GA beberapa bulan, Mas tengok trafik takdelah meningkat sangat. Padahal selepas menulis entri Mas akan kongsikan entri tu di media sosial dan di group blogger di Facebook. Jadi Mas kena fikirkan cara lain untuk tarik pembaca sentiasa masuk ke blog Mas setiap hari, serta perlu ada pembaca baru setiap hari. Mas kena ubah cara update blog, tak boleh seminggu 2-3 kali je.


Jadi bermula tahun 2017 Mas cuba update blog 5 kali seminggu, hanya Sabtu Ahad je takde entri. Bermula dari situ Mas tengok trafik blog semakin meningkat, PV yang dulunya hanya 100-200 sehari meningkat ke 500 lebih sehari. Pastu UV pun meningkat dari puluhan je sehari terus jadi 200 lebih sehari, memang pencapaian yang tak diduga. Dalam sebulan pun nampaklah peningkatan trafik tu, dapatlah PV lebih 5k sebulan dan UV lebih 2k sebulan.

Melangkah je ke tahun 2018 Mas tanam azam baru, nak naikkan lagi trafik blog. Mas berazam akan menulis setiap hari, dan setakat hari ini Mas berjaya update setiap hari tanpa tertinggal. Dari disiplin tu Mas berjaya capai PV lebih 10k sebulan dan UV lebih 3k sebulan, satu pencapaian yang boleh Mas banggakan. Walaupun tak sampai ratus² ribu tapi cukup berjayalah bagi blogger picisan seperti Mas ni, sekadar menulis entri tentang anak² dan kehidupan seharian setiap hari. 



Moga Mas terus konsisten menulis dan menulis tanpa jemu selagi termampu, mana tahu satu hari nanti berjaya dapat PV dan UV 100k sebulan kan?

8 ulasan:

  1. Tahniah dan satu pencapaian yang sangat luar biasa, teruskan usaha kak mas saari ....

    BalasPadam
  2. tahniah mas.. moga sentiasa diberi idea menarik untuk menulis

    BalasPadam
  3. Tahniah Mas! InsyaAllah boleh, good luck!

    BalasPadam
  4. alhamdulillah
    sama2 berusaha :)

    BalasPadam
  5. alhamdulilah. tahniah sis :D

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah tahniah mas..teruskan menulis okey.

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah
    Tahniah Mas! InsyaAllah boleh. Teruskan menulis. Eh! Cakap orang,
    Lately mood Nina pun dah kelaut. Haha

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com