Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 28 Mac 2018

Lama cuti, camne set semula mood bekerja

Assalamualaikum...(^ ^)

6 bulan kau syok² bercuti, tiba² minggu depan dah kena kembali bekerja. Haaa camnelah nak hadapi saat² tu, bersediakah Mas nak kembali ke rutin seperti sediakala. Ok serius cakap memang tak bersedia, bukannya malas tau tapi nak set semula mood bekerja tu agak susah sikit. Jadi apa yang perlu Mas atau korang lakukan kalau hadapi situasi ni.


Kalau ikut pengalaman masa cuti 5 bulan jaga Airis dulu, perkara pertama yang dilakukan ialah Mas akan datang ke pejabat 1 atau 2 hari sebelum bekerja. Nak buat apa pulak datang pejabat? Haaa Mas akan datang kemas bilik bagi nampak cantik seperti sediakala, maklumlah dah lama tinggal dan orang lain yang guna bilik tu. Mestilah tak macam keadaan yang Mas tinggalkan sebelum bercuti kan, mesti agak bersepah. Bila dah kemas cantik² dan bersih barulah mood bekerja tu akan kembali bersemangat!

Lagi satu kena tidur awal dan pergi kerja lebih awal, ini nak elakkan kita mengantuk di pejabat dan hadapi kesesakan lalulintas kalau keluar lambat. Masa cuti dah biasa tidur lambat, pastu lepas Subuh sambung tidur semula. Bila dah kembali bekerja ni rutin tu tak bolehlah diamalkan, kena ubah waktu tidur jadi lebih awal. Keluar kerja pun Mas dah biasa awal, pukul 6 pagi dah ada kat jalanraya. Haaa barulah mood ceria sikit kan? 

Pastu Mas akan pastikan segala kerja² yang diambil alih oleh kerani ganti tu dah selesai, kalau tak selesai dia kena beritahu Mas. Kalau tak buat camni nanti, Mas akan kelam kabut nak mulakan kerja. Kalau dah tahu kerja mana dah selesai dan belum barulah senang nak set masa untuk mulakan mana dulu kan? Yelah 6 bulan kau tinggalkan kerja, nak mula balik akan ada kekok sedikit.

Itu sajalah cara Mas nak kembalikan mood bekerja selepas lama bercuti, sedikit sebanyak ia membantu. Pastu Mas jenis malas nak fikir, sampai tarikhnya pergi je kerja dengan hati yang gembira. Fikir nak cari rezeki untuk anak² dan fikir tanggungjawab!

2 ulasan:

  1. Allhamdulillah... lama cuti mmg best duk ngan anak2... kena ambil mood up energy tuke keje semula mas... selamat memulakan kerja...

    BalasPadam
  2. selamat berkerja selepas bercuti pantang kak mas

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com