Logo KBBA

terkini dan sensasi

Ahad, 25 Mac 2018

Sarapan sihat untuk berdiet

Assalamualaikum...(^ ^)

Korang yang sedang berdiet tu atau yang sedang amalkan makan secara sihat, apa pilihan sarapan yang disukai? Macam Mas suka sarapan yang ringkas dan mudah disediakan, janji mesti sihat dan berkhasiat. Mesti cukup lengkap karbo, protein dan sayuran! Pastu seeloknya bahan perasa macam sos ke, mayonis ke, garam ke atau marjerin ke jangan digunakan langsung. Cukup sekadar letak serbuk lada hitam atau sedikit serbuk cili.


Cara nak sediakan sarapan sihat yang mudah tu kena pelbagaikan, barulah tak bosan. Contohnya korang buat Chicken Wrap camni, serius akan kenyang sehingga ke waktu makan tengahari. Nak buat mudah sangat, grill je ayam tu pastu balut dengan wrap tu dan tambahlah sayuran. 

Selain wrap boleh jugak buat Sandwich Telur, sama ada dadarkan telur tu atau buat telur hancur. Masa masak telur tu hanya campurkan serbuk lada hitam je, garam jangan isi tau! Roti tu pulak bakarkan sekejap, pastu letakkanlah telur, salad dan tomato. 


Kalau dah bosan makan wrap dan sandwich, boleh jugak buat Omellete. Tapi buat yang sihat jugak tau, campur sayuran dan serbuk lada hitam. Pastu makanlah dengan roti bakar dan buah, mesti kenyang punya. Lagi satu buatlah roti bakar dan telur hancur, makan dengan sayuran dan buah. Haaaaa semuanya sihat dan berkhasiat!

Mudah je kan nak makan secara sihat ni, janji kena disiplin dan rajin.



1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com