terkini dan sensasi

Sabtu, 31 Mac 2018

Waktu dan cara tidur berubah

Assalamualaikum...(^ ^)

Seminggu Mas hantar Aiyra untuk biasakan diri di taska, mula² nak hantar tu memang macam² nak fikir. Berbakul² pesan dengan husband untuk disampaikan pada cikgu taska tu, bukan setakat pesan mulut siap whatsapp lagi. Hahahaa gitulah sindrom mak² ni, tahap kerisauan tu melampau sangat. 

Tapi bukannya apa, Mas cuma risau satu perkara je iaitu bila Aiyra nak tidur. Di rumah dia dah biasa tidur dalam buaian bila waktu siang, malam memang tak. Bukannya tak ajar tidur bawah sebelum nak hantar taska tu, ajar tapi dia tak mahu. Dia sanggup mengamuk melalak dari nak tidur, padahal mata dah pejam mengantuk. Akhirnya mama mengalah, tidurkan jugak dalam buaian. 


Bila hari pertama hantar taska memang dia susah nak tidur, pengasuh cakap kena berdodoi beria pastu bila letak je dia akan jaga. Kenalah dodoi semula bagi dia betul² lena baru letak, tapi dia akan tidur sekejap je. Dalam ½ jam camtu dia akan bangun, pastu mengamuklah sebab mengantuk! Ambik je sebelah petang tengok mata sembab je sebab kurang tidur

Kesian jugak bila dia kurang tidur camtu, jadi hari kedua Mas bekalkan bedung. Pesan kat pengasuh kalau nak tidurkan dia bedung dulu tangannya, cubalah kan mana tau dia boleh tidur lena. Alhamdulillah cara tu menjadi, hari kedua dah takde amukan sebab mengantuk. 

Lagi satu bila dah buat camtu automatik waktu dan cara tidur dia di rumah pun berubah. Malam je lepas makan, pukul 8 mata dia dah mengantuk. Terus Mas bedungkan tangan pastu tepuk² dan pasang zikir, tak sampai 10 minit dah lena. Pastu terus tidur sampai ke pagi, sedar sikit² pun kalau nak menyusu je. Senang hati Mas bila dia dah tidur awal, kalau tak dulu selagi tak pukul 11 malam dia tak tidur. Bukan apa bila waktu tidur tu dah berubah mudahlah mama nak buat kerja, takdelah kena tidur lewat malam. Kan dah nak mula kerja ni! 

Pastu sekarang kat rumah pun sebelah siang dah tak tidur dalam buaian dah. Bedung je tangan dan tepuk² serta pasang zikir, terus dia tidur. 

1 ulasan:

  1. ada kt fb jual mcm plug zikir tu. menarik gak nk pasang kt umah. hehe.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com