Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 10 April 2018

Bendera dah pacak!

Assalamualaikum...(^ ^)

Hari ni tarikh pilhanraya dah ditetapkan, 9/5/2018 hari Rabu. Maka ramailah rakyat jelata tak puashati sebab kena pada hari bekerja, camne nak balik mengundi. Boss bagi ke mohon cuti, kalau yang jauh mungkin tak cukup sehari. Jadi macam² status kat media sosial keluar hari ini, masing² tak puashati. 


Mas pun tak puashati jugak, bukan apa kesian pada yang nak balik jauh. Kalau balik hari memang penat sikitlah, kena rancang betul² perjalanan. Tapi walau camne pun mengundi tu tetap kena tunaikan, penting bagi Mas. Bukanlah Mas taksub pada politik atau sokong mana² parti tapi sebabnya semua ada tanggungjawab, macam boss kenalah bagi kelonggaran untuk staf keluar mengundi. Kalau yang terpaksa balik kampung kenalah izinkan dia bercuti, 1 undi tu bermakna tau. 

Lagi pun ada Akta rasanya, majikan kena izinkan stafnya keluar mengundi. Tak boleh pentingkan syarikat dia je, 5 tahun sekali je mengundi. Takde rugi apa²lah pada syarikat, tapi negara ni yang rugi kalau hilang walau satu undi. 

Pastu kita nak bela nasib kita, kita nak yang terbaik untuk negara kita jadi kenalah berkorban sedikit masa dan wang ringgit. Mana tau dengan 1 undi kita boleh ubah segalanya. Mas ni nasiblah dah tukar tempat mengundi ke Selangor, takdelah kalut fikir nak balik kampung. Husband pun dah wajib undi pos, lagilah mudah. Cuba nak ambil cuti pada 9/5 tu atau time off belum difikirkan lagi, kena bincang dengan boss dulu. Nak tau jugak boss mengundi di mana kan?

Korang jangan tak mengundi tau, rugi! Kita nak kan perubahan untuk 5 tahun akan datang, jadi tanggungjawab kita untuk tentukan. Tak kan nak tengok je bendera tu dipacak tanpa kita berbuat apa²!

1 ulasan:

  1. Mesti mengundi kak...5 tahun sekali tu...nak tunggu lagi 5 tahun entah bila kita ada ke tak...jom lunaskan tanggungjawab utk negara.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com