terkini dan sensasi

Rabu, 11 April 2018

Perlu ke menulis setiap hari?

Assalamualaikum...(^ ^)

Perlukah? Bagi Mas perlu kalau kita nak orang baca blog kita setiap hari, mesti kita ada pembaca setia.

Macam Mas selagi ada idea dan selagi ada mood menulis, Mas akan cuba tulis setiap hari. Kalau dulu lagi Mas rajin, sehari sampai 3-4 entri. Tapi sekarang akibat kekangan masa dan idea hanya mampu 1 hari 1 entri je, walaupun kadang tu penat otak nak fikir idea menulis. Haaa entri camni pun boleh dijadikan idea menulis kalau dah kering kontang sangat idea tu, janji penulisan kita ada perkongsian yang bermanfaat dan berguna.


"Alaaa kau tu tulis entri peribadi je banyak, bukan entri kerja pun!" Bagi Mas takpelah kalau entri peribadi atau syok sendiri pun, janji ia beri kesan positif pada pembaca. Maksudnya ada ilmu yang berguna dia dapat dari entri tu, itu dah memadai. Sebagai blogger memang kita nak selalu ada entri kerja, yelah itu sumber pendapatan sampingan jugak. Tapi kalau hari² baca entri kerja Mas sebagai pembaca akan bosan, nak jugak sekali sekala ada entri peribadi blogger tu. Jadi kalau banyak entri kerja tu selang seli lah dengan entri peribadi jugak, baru syok baca!

Berbalik pada menulis setiap hari tu terpulang pada kemampuan, masa dan idea masing². Nak blog bertahan lama dan sentiasa dipercayai oleh client, seeloknya biarlah setiap hari kita menulis. Sedikit sebanyak ia bantu naikkan trafik blog kita, dan mana tahu setiap hari ada pembaca baru masuk ke blog kita kan? Haaa itu yang buat client suka dan percaya nak bekerjasama dengan blog kita, rezeki tu. 

Mas ni kalau ikutkan tak cukup masa nak menulis setiap hari, tengoklah kadang² dah malam baru ada entri. Tapi sebab sayangkan blog ni Mas cuba usahakan, alhamdulillah masih mampu setakat ni. Lagi pun naklah jugak kekalkan kepercayaan client yang pernah berkerjasama dengan blog Mas ni, mana tau dia nak offer job lagi. Hehehee rezeki jangan ditolak!

3 ulasan:

  1. Sekarang ni yang termampu pun sehari satu entry je sebab busy dengan kerja.

    BalasPadam
  2. kita buat termampu je..walaupun housewife tapi aktiviti selingat banyak sangat!haha

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com