terkini dan sensasi

Ahad, 6 Mei 2018

Bantu setakat termampu

Assalamualaikum...(^ ^)

Tahun ni 2 orang anak nak periksa penting, sorang PT3 dan sorang lagi UPSR. Mas macam biasa sudah tentu ada sindrom mak² tu, risau memanjang je. Kadang anak rilek je, tapi mama je yang terlebih risau!


Sekarang ni banyak masa tumpukan pada pelajaran diaorang je, bantu apa yang termampu. Macam Atikah, sekarang dia dah sibuk dengan kajian Sejarah. 25/5 ni dah nak bentangkan untuk markah PT3 nanti, fuhhh memang banyak benda dia kena buat. Buat masa ni dalam proses edarkan borang soal selidik untuk penduduk taman, pastu nanti nak temuduga penduduk pulak. Mas dengan husband bantulah sedikit apa yang termampu!

Arfan pulak hanya sibuk dengan kelas tambahan dan sebelum raya nanti nak periksa pertengahan tahun pulak. Pastu boleh dikatakan setiap minggu ada ujian latih tubi, haaa kena sentiasa bersedia dan rajin ulangkaji. Tapi Arfan ni biasalah, kena pantau sepanjang masa dan kena paksa ulangkaji. Kalau biar memang dia banyak main je, buku pun tak pandang. Mas bukanlah nak paksa dia dapat semua A, janji lulus dah memadai. 

Dengan anak ni camnilah, kita kena bantu apa yang termampu. Janganlah biarkan mereka buat semua sendiri, bantuan kita tu boleh buat mereka lebih yakin tau. Memang cikgu dah banyak bagi tunjuk ajar kat sekolah, tapi kalau kita bantu jugak lagi bagus. Mungkin apa yang kita ajar tu ada sedikit penambahan yang bermanfaat, haaa kan berguna untuk anak². Jangan cakap tak pandai atau tak tahu, sebaliknya kita cuba yang termampu. Sedikit sebanyak ada jugak ilmu dari kita ibu bapa kan?

Moga anak² terus diberi kesihatan untuk menghadapi peperiksaan nanti, dan diberi kelapangan fikiran dan hati untuk terus menerima ilmu yang dipelajari!

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com