terkini dan sensasi

Jumaat, 18 Mei 2018

Latih anak berpuasa

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas memang tak pernah nak paksa anak² untuk berpuasa masa mereka seusia Airis ni, biarlah mereka faham dulu apa itu puasa. Bila dah faham barulah mereka dapat berpuasa penuh, pastu akan rasa seronok nak puasa setiap hari.

Tapi Mas ajar jugak mereka berpuasa seawal usia 6 tahun, cuma takdelah nak mereka berpuasa penuh kalau tak larat. Mas latihlah mereka puasa setengah hari dulu, bagi biasakan diri tahan lapar dan dahaga. Sahur pun Mas suruh bangun walaupun tak nak puasa, biar mereka rasa camne bersahur. Nanti kalau dah biasa pasti mereka akan rasa seronok, pastu terus rasa nak puasa setiap hari. Haaa kan dari ajar tu akan jadi amalan!


Atikah Arfan dah lepas, sekarang giliran Airis pulak. Dah masuk 2 hari puasa ni memang dia bangun bila sahur, siap makan nasi lagi. Bila tanya, "Airis nak puasa tak?". Dia akan cakap nak, tapi balik sekolah terus mintak susu sebotol. Hehehee takpelah, janji dia dah mampu tahan lapar dan dahaga dari jam 6 pagi hingga 12 tengahari. Lama kelamaan bila dah biasa dia akan tahan seharian berpuasa, bak kata pepatah sikit² lama² jadi bukit kan?

Waktu berbuka pun Mas akan ajak dia makan bersama, supaya dia rasa keseronokan berbuka tu. Dia akan tahulah kalau berpuasa dapat makan sedap² dan dapat makan sama². Dari situ mesti dia akan rasa nak puasa, haaa satu kejayaan jugak nak latih dia puasa penuh. 

Jadi kalau nak latih anak² kecil ni mula berpuasa tak perlu dengan paksaan, cukup sekadar kita buat mereka rasa seronok berpuasa. Bila seronok mesti tiap hari nak buat kan? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com