Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 7 Mei 2018

Mama undi parti mana?

Assalamualaikum...(^ ^)

Tahun ni tahun ketiga Mas mengundi, memang rasa teruja setiap kali nak membuang undi. Mana taknya itu tanggungjawab kita kan, satu undi tu banyak maknanya. Mas umur 21 tahun memang dah mendaftar sebagai pengundi, sepatutnya undi pertama Mas pada tahun 2003. Tapi masa tu tak dapat balik kampung, sebab husband kena on call pada hari mengundi tu. Pastu tahun 2008 dan 2013 kewajipan tu dapat Mas tunaikan!

Tahun ni mengundi anak² dah besar, sedikit sebanyak mereka dah faham apa itu mengundi. Jadi bila dapat soalan cepu emas dari Arfan, "Mama nak undi parti mana?" Haaa, apa Mas nak jawab. Mula² Mas cakaplah undi itu rahsia, tak boleh bagitau sesiapa walaupun suami, anak dan ahli keluarga sendiri. Padahal Mas tau dah husband mengundi parti mana, hahahaa! 

kenangan mengundi tahun 2013


Bila Mas cakap camtu Arfan ni tak puashati, dia tanya lagi. "Kenapa kena rahsia pulak, apa salahnya Arfan nak tahu!" Mas jawaplah secara berhemah, kenalah rahsia sebab takut ada perselisihan faham sesama ahli keluarga. Sebab dek kerana satu parti orang boleh bertelagah dan bermasam muka, walaupun ahli keluarga sendiri. Jadi lebih elok kita rahsiakan, jadi takdelah selisih faham walaupun laki bini dok sokong lain² parti. 

Pastu dia dok tanya lagi, ehhhh Arfan ni banyak pulak soal selidiknya. Hahahaa apa pulak kau nak tanya ni, debar mak nak jawab ni nak! "Parti mana yang paling sesuai kita nak undi mama?" Haaa kau soalan, kalah soalan KBAT ni. Apa mak kau nak jawab ni, mencabar betul soalan. Tapi Mas rilek je walau berpeluh nak susun ayat bagi elok didengar, hehehee!

Mas cakap kat dia, kenalah undi parti atau pemerintah yang boleh bantu rakyat dan negara. Jangan undi parti yang hanya tahu tabur janji tapi tak laksanakan apa yang dijanjikan. Kalau kita nampak pemerintah sekarang kurang sesuai, kita kena ubah. Kita undi yang lebih sesuai dan mampu selamatkan negara kita. Undi tu di tangan kita dan kitalah yang kena memilih mana yang betul! Haaa kemain bersemangat waja mak kau jawab ni, harap takde soalan dah lepas ni. 

Terus Arfan cakap dia faham, dan terus cakap tak sabar nak mengundi nanti. Fuhhh bersemangat betul dia! Mas pun lega dapat jawab soalan dia dan lega dia tak tanya soalan dah. Hahahaa, tapi itulah bila anak² tanya soalan camni kita jawablah dengan berhemah. Jangan berbaur menghasut atau merancuni fikiran mereka, sebab kita pun nak anak kita tahu pemerintah mana yang terbaik untuk negara kita kan?

2 ulasan:

  1. x suka gak rahsia2. hahahaha.. yg penting, wajib tolak GST.. haha

    BalasPadam
  2. bagus yer Arfan, bijak sangat. Nasib kak mas pun bijak menjawab soalan anak2. Anak huda kecil lagi, masih x paham, diorang just excited tengok bendera jer bersepah2 kiri kanan jalan.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com