terkini dan sensasi

Rabu, 23 Mei 2018

Seminar Keibubapaan Putrajaya

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa bagus jugak diadakan seminar camni dalam bulan puasa, selain dapat ilmu boleh jugak hilangkan rasa mengantuk walaupun masa seminar ai tidur jugak. Hahaha tak boleh tahan wooooo!


Hari ni Mas berpeluang hadiri Seminar Keibubapaan Putrajaya, bagus seminar ni. Banyak dapat ilmu tentang cara² nak didik perkembangan mental dan emosi anak². Cara didik tu kena penuh perhatian dan kasih sayang tapi dalam masa yang sama ada ketegasan. Sebab anak² ni dia belajar dari sikap kita sebenarnya, kalau kita suruh dia buat sesuatu sambil marah² dia akan memberontak. Dia tengok maknya marah dengan kasar jadi dia balas dengan kasar jugak!

Jadi nak marah kena ada cara supaya emosi anak tak terganggu, supaya dia akan akur dengan kata² kita. Haihhh nampaknya Mas pun kena ubah cara marah anak sekarang, tak boleh terlalu ikut perasaan. Kena kawal marah tu dan lebihkan pada nasihat yang ada ketegasan, penceramah tu kata anak² pasti akan akur dan ikut.


Walaupun Mas ni anak dah 4 tapi terasa masih cetek ilmu tentang keibubapaan, jadi kenalah hadir seminar camni. Sedikit sebanyak ia membantu Mas untuk didik anak dengan lebih baik, bukan saja dari pengalaman tapi dari pengetahuan dan ilmu jugak penting. Kita ni kan role model pada anak², baik yang kita didik baiklah anak² kita akan didik anak² mereka nanti.

Pastu dari seminar Mas dapatlah perbaiki diri dalam cara² nak didik anak, sebab bukan semua cara Mas betul. Ada jugak salahnya, jadi ilmu inilah dapat bantu Mas jadi ibu yang lebih baik untuk anak².

6 ulasan:

  1. bagus seminar seperti ini kepada ibu bapa..

    BalasPadam
  2. Bagus kak mas, isi ilmu parenting...semoga dipermudahkan kita semua mendidik anak

    BalasPadam
  3. bagus giler ada seminar mcm ni. suka gak bab parenting. tmbh2 klu ada anak spesel. lg mcabar

    BalasPadam
  4. Bestnya , mmg bagus seminar gini

    BalasPadam
  5. Betul mas.. kadang kita ni x sabar kan. Cepat je nak melenting .. bagus attend talk mcm nj

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com