terkini dan sensasi

Sabtu, 28 Julai 2018

Dapat jugak buat tempoyak

Assalamualaikum...(^ ^)

Selagi musim durian belum habis selagi tu pantang dok tengok durian berlonggok² jual kat tepi jalan tu. Walaupun durian sendiri ada kat kampung tapi bukanlah dapat balik selalu kan, kalau rasa nak makan tu kena membeli jugak. Tapi sekarang rasa nak makan tu dah kurang, cuma Mas nak cari durian untuk buat tempoyak je. Hari tu nak buat dengan durian sendiri, buah tak banyak lagi yang gugur. Lebih kepada nak makan puas² je!


Jadi semalam kebetulan pergi kenduri kahwin kat rumah mertua adik Mas kat Lenggeng, teruslah lajak ke Mantin untuk cari durian. Katanya kat sana durian murah² dan banyak pilihan. Sampai je kat situ memang ramai sangat orang, semuanya berebut² dok pilih durian. Apa lagi Mas pun teruja jugaklah!

Kat situ ada macam² harga, mengikut saiz dan kualiti buah. Ada RM3 sekilo, RM4 sekilo, RM5 sekilo, RM6 sekilo dan RM10 sekilo, ini semua harga untuk durian kampung. Kalau durian kahwin dijual RM12 sekilo. Mas pilih yang RM3 dan RM4 sekilo untuk buat tempoyak, dapatlah pilih 6kg untuk buah² yang elok. Semuanya kena RM20 untuk 6 kilo tu, adalah 15 biji buah yang kecik² dan sederhana. Pastu beli jugak 3 biji untuk makan, yang ni Mas ambik yang RM6 sekilo. 

Fuhhh memang puashati beli sebab isinya semua elok² dan manis, walaupun buahnya kecik² dan dah merekah. Dapatlah buat tempoyak 2 balang kecik, haaa cukuplah untuk 2-3 minggu makan. Nanti balik raya haji kot ada rezeki buah kat kampung tu bolehlah buat lagi. Sedap tempoyak buat sendiri ni, puashati sangat. Kalau yang beli tu tak sedap dan masam, sebab depa campur pisang. Yang buat sendiri ni Mas tambah garam je, memang kekal manis walaupun simpan berbulan². 


Haaa tengok ni, makin berseleralah makan nasi. Memang lupa diet terus, lepas habis musim durian kita sambung diet. Hahahaa!

4 ulasan:

  1. sedap yee tempoyak. makan buat sambal o gulai semuala sedap =D

    BalasPadam
  2. wah sedapnya... ^^
    salam kenal

    https://epilogismesky.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. Dapnyer poyok.. taun ni lum jumpa poyok lagi hehehe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com