Logo KBBA

terkini dan sensasi

Ahad, 29 Julai 2018

Ulangkaji UPSR online

Assalamualaikum...(^ ^)

Lebih kurang 56 hari lagi Arfan nak hadapi peperiksaan UPSR, haaa dengan dia ni memang Mas terlebih risau sikit. Bukannya dia tak boleh buat tapi lebih banyak main je, susah sangat nak serius kalau bab pelajaran. Hari tu masa periksa tengah tahun ada dua subjek gagal, haihhh semput mama bila tengok keputusan. Dahlah subjek utama untuk UPSR, dia boleh rilek je macam takde apa²!

Bila dah ada subjek yang gagal memang Mas tak boleh biarkan dah, kena lebih bertegas. Yelah risau jugak bila periksa UPSR sebenarnya nanti ada yang gagal, susahlah sikit nak masuk sekolah menengah. Mas bukannya nak dia dapat 6A pun, sebab Mas tahu tahap kemampuan dia. Mas cuma nak keenam² subjek tu lulus je, tak dapat A pun takpe. Janji keputusan lulus dan boleh masuk sekolah menengah, syukur dah bagi Mas!


Jadi mulai hari ni kerahan ulangkaji dilakukan, kebetulan cikgu dia ada buat kuiz online dalam sistem Frog VLE tu. Ada 7 kuiz semuanya, haaa apa lagi semalam seharian Mas suruh dia ulangkaji. Untuk subjek BM, BI dan Sains dia boleh buat, tapi Matematik memang dia lemah. Bukannya dia tak boleh buat tapi banyak cuai dan malas baca soalan betul², pastu jalan kira² tak nak buat. Main agak je jawapan. Haaa apa lagi jadi singalah mama kau ni, teresak² menangis kena ajar dengan cikgu garang ni. Hahahaa sebab tu Mas tak jadi cikgu, kalau tak hari² banjir dalam kelas!

Bila dah kena marah dan dia sedar apa silap, terus boleh jawap soalan dengan lebih baik. Boleh betul 23 soalan dari 40 soalan berbanding sebelum tu hanya 13 soalan je betul. Kan Mas dah kata dia bukan tak boleh buat, cuma malas dan tak betul cara buat latihan tu. Lepas ni hari² kena buat latihan Matematik tu supaya lebih mahir, harap sangat UPSR nanti dia boleh lulus subjek tu. 

Lagi satu bagus jugak cikgu sekolah buat kuiz online camtu, senang anak² nak ulangkaji. Dah siap buat terus bagitau berapa soalan yang betul, dan kalau salah akan diberitahu jugak jawapan mana yang betul. Jadi dari situ Arfan boleh kesan mana kesilapan dia, dan boleh beri tumpuan pada soalan yang salah tu supaya tak ulangi kesilapan yang sama!

2 ulasan:

  1. senanglah nak ulang kaji..through on9 pun boleh

    BalasPadam
  2. Doa yang baik2 ya Mas .. insyaallah arfan boleh .. anak lya taun depan upsr taun ni mak dia pon dah riso bebenoo..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com