terkini dan sensasi

Rabu, 29 Ogos 2018

Persedian Airis ke tahun satu

Assalamualaikum...(^ ^)

Lagi 4 bulan je Mas nak buat persediaan untuk Airis ke tahun satu, bukan saja persediaan dari segi kelengkapan sekolah tapi dari segi Ujian Linus Tahun 1. Haaa yang ni paling utama!


Pembelajaran sekarang tak macam dulu, nak tentukan kelas mana kena hadapi ujian dulu. Nak tengok tahap penguasaan anak², boleh membaca dan menulis atau tidak. Kalau zaman Mas dulu masuk je kelas mana² tanpa ujian, bercampurlah satu kelas tu yang cerdik dan yang kurang. Bersaing secara sihat, jika kau rajin belajar dan tumpukan perhatian dalam kelas yang tak pandai pun boleh dapat A. Bukan kepandaian jadi ukuran tapi kerajinan. 

Tapi sekarang zaman KBAT, tahap pembelajaran dah berubah. Anak² kena menguasai apa yang dipelajari, kalau tidak mereka tak mampu buat. Jadi dengan adanya Ujian Linus ni tahap kemampuan anak² dapat diukur, kalau mereka tak boleh kena masuk kelas pemulihan. Ibu bapa pulak kena lakukan sesuatu, jangan harapkan cikgu je tapi kena ajar jugak di rumah. Kena pastikan anak² mampu membaca dan bersedia nak jawab soalan linus nanti. 


Untuk Airis Mas kena ajar dia lebih lagi, laaa ni dah siap cetak contoh² soalan linus dari Internet. Nak suruh dia cuba buat, selalu buat latihan nanti dia akan tahu camne nak jawab soalan² tu. Dia ni dah boleh membaca dua suku kata dan ayat² pendek. Mengeja pun dia dah lancar, cuma kadang selalu tersilap huruf je. Mas kena bagi dia lancar membaca ayat² panjang je, jadi kalau ada sarikata atau tulisan kat TV tu Mas suruh dia cuba baca. Pastu bagi dia baca buku cerita pendek yang mudah difahami, alhamdulillah dia boleh walaupun tak lancar sangat. Lama² dia mahirlah, kena rajin!

Untuk BI dan Matematik kena usaha lebih lagi, sebab yang ni yang agak lemah sikit. BI tu dia bolehlah baca perkataan pendek, kalau ayat panjang tu agak merangkak² bacaannya. Matematik pulak dia dah boleh buat tambah dan tolak, jumlah duit pun dah kenal sikit², tengok jam pun retilah jugak, tapi banyak lagi kena belajar. Moga sebelum Ujian Linus nanti, Airis mampu kuasai semua. Doakan yang terbaik untuk dia!

4 ulasan:

  1. macam-macam ujian erk sekarang. Saya ingat dulu saya masuk sekolah senang jer. register & bawak beg pergi sekolah. hihi.. zaman dah berubah, anak-anak pun dah semakin pandai sekrang. Ibu-ibu lah nak kena menuntut ilmu ni..

    BalasPadam
  2. semoga airis berjaya menduduki kelas pintar nanti, inshaAllah

    BalasPadam
  3. nak masuk thun 1 pun ujian ea..masa yaya dlu xingt ade ke x..hihi

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com