terkini dan sensasi

Selasa, 25 September 2018

Dah pandai memberontak!

Assalamualaikum...(^ ^)

Lagi 5 hari genaplah setahun umur comel mama si Nur Aiyra Annasya ni, haihhh kejap je kan? Besar dah dia dan makin banyak ragam dan perangai, kadang buat mama geram dan kadang buat mama senyum. 

Salah satu kepandaian dia sekarang dah pandai memberontak, kemain lagi dia. Cara protest tu dia akan jerit sekuat hati, kadang meronta² atau lembikkan badan. Kalau tak dapat jugak barulah dok meraung sekuat hati, hehehee! Biasanya dia dok protest kalau tak dapat apa yang dia nak, tak kiralah barang atau makanan.


Kalau Mas tengah makan sesuatu tapi tak bagi dia, haaa siaplah dia akan memberontak. Mulut dok jerit sekuat hati, selagi tak bagi selagi tu dia jerit. Bila dah dapat terus diam, pastu sengih² tanda puashati. Kadang apa yang Mas makan tu dia bukan boleh makan pun tapi nak jugak, kadang geram je nak suapkan. Hahahaa tak pasal pulak kalau kena makanan pedas kan?

Lagi satu kalau dia dapat kutip benda dan masuk dalam mulut, siaplah mengamuk kalau nak keluarkan dari mulut dia. Silap² tangan mama boleh luka kena gigit tau! Abang kakak memang tak berani dah nak keluarkan apa² dari mulut dia kalau nampak dia kutip benda masuk mulut, serik dah kena gigit. Nak tak nak mamalah kena jadi mangsa gigitan dan amukan dia tu. Mama redha dik!

Pastu dia akan protest jugak kalau tak dapat jalan² kat luar, haaa pandai sangat dah. Pantang nampak orang bukak pintu, terus tangan dia tunjuk ke luar dan meluru ke arah pintu. Pastu ambik kasut suruh orang pakaikan! Kalau kita tak layan dan tutup pintu tu, haaa siaplah dia protest sambil mengamuk. Memang tak mampu nak tahan ler, nak tak nak kena bawak jugak. Lagi satu yang parah bila dah jalan² kat luar tu dia tak nak masuk pulak dah, mentang² dah pandai jalan. Haru mama dik oiii!

Tapi walau apa pun ragam memberontak dia tu, mama tetap terhibur. Itulah tanda dia nak membesar dan belajar segalanya, Mas tak akan halang. Biar dia explore semuanya untuk perkembangan minda dan tumbesaran dia!

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com