terkini dan sensasi

Jumaat, 12 Oktober 2018

Bila anak² bergaduh!

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa pernah tak anak² korang bergaduh sampai korang kena masuk campur, bukan gaduh main² tau tapi sampai pukul memukul. Camne korang nak tangani situasi tu, tak kan nak biarkan je!


Macam anak² Mas mereka ni rapat je di antara satu sama lain, boleh je berkongsi dan main sama². Cuma kekadang tu ada jugak perbalahan bila masing² tak mau mengalah, mulalah salahkan antara satu sama lain dan akhirnya terjadi perbalahan. Mula² dengan kata², tapi lama² dah angkat kaki tangan. Yang selalu sangat berbalah ni si Arfan dengan Airis, ada je yang nak digaduhkannya. Bila dah berlaku situasi camtu kenalah Mas atau husband masuk campur!

Kalau husband dia terus marah je dan masing kenalah pukul, pastu apa lagi jadilah tragedi airmata. Mas tak suka sangat cara husband ni sebab kadang²  hati anak² boleh terguris, terus cakap babah tak sayang dah. Hehehee bukannya husband tak sayang cuma dia sekali dah marah memang akan berkeras camtu, sebab tu Mas tak suka anak² buat babah diaorang marah!

Kalau cara Mas pulak, Mas akan panggil dua² dan marah keduanya. Kalau perlu rotan Mas akan rotan keduanya sekali, barulah adil kan? Tak kiralah Airis yang salah atau Arfan, nak adil biar dua² dapat hukuman setimpal. Pastu Mas akan berleterlah, bagi nasihat kat keduanya sekali. Mintak si abang mengalah sikit kalau dengan adik dan jaga percakapan, lagi pun Airis tu baru 6 tahun dan kurang memahami sangat. 

Pastu Mas suruh dua² bermaafan dan berjanji tak akan bergaduh lagi, walau hakikatnya tetap akan bergaduh jugak. Cuma bukanlah selalu depa bergaduh tahap extreme ni, biasa tu sekadar gurau² je. Tak sampai 5 minit kang kamcinglah semula, hehehee!

1 ulasan:

  1. Si kembar ni pun bila gaduh, boleh sampai bertumbuk. Sampai berdarah pun pernah huhu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com