terkini dan sensasi

Khamis, 25 Oktober 2018

Pemandu van sekolah cuai!

Assalamualaikum...(^ ^)

Mesti korang dah tengok video viral kanak² berusia 5 tahun kena langgar dek van sekolah tu, meruntun jiwa kan? Sedih betul bila nyawa kanak² sekecil tu diragut oleh pemandu yang cuai, apalah perasaan mak ayah dia. 

Mas memang takde pengalaman anak² naik van sekolah ni, semua anak² Mas hantar dan jemput sendiri. Tapi Mas memang perasan segelintir pemandu van sekolah ni tak prihatin tentang keselamatan anak² yang mereka bawak, sentiasa nak cepat dan memandu dalam keadaan bahaya. Kat taman perumahan Mas tu selalu nampak van sekolah masuk, lepas turunkan budak sekolah berdesup mereka jalan. Haaa laju kemain, tak fikir langsung pasal keselamatan.

sumber gambar Berita Harian

Macam kes yang berlaku ni, memang nampak dari video tu pemandu nak cepat. Kanak² tu tak sempat melintas lagi, dia dah tekan minyak dengan laju. Pastu cara dia hantar kanak² tu pun tak selamat, selamba berhenti kat tengah² jalan je. Patutnya berhentilah dekat dengan pintu pagar rumah, pastu pastikan dah nampak anak tu masuk pagar barulah kau jalan kereta. Kalau nak berhenti tengah jalan pun kau pimpinlah budak tu menyeberang jalan, jangan biar budak besar tu lintas sendiri. 

Lagi satu yang tak boleh terima dek akal, dia hari² hantar kanak² tu kan? Mustahil dia boleh tak tahu kanak² tu akan lintas jalan setiap kali lepas turun dari van, janganlah dok fikir kanak² sebesar tu lintas laju je. Yang paling sadis dia boleh reverse semula van tu bila dah tau dia langgar kanak² tu, patutnya telefonlah polis atau bomba terus. Mungkin kalau tak reverse kanak² tu boleh selamat ke? 

Jadi bila dah berlaku perkara sebegini, kenalah tetapkan SOP pada pemandu² van sekolah ni. Jangan fikir nak untung dan nak cepat je, tapi tak fikir keselamatan penumpang yang mereka bawak. Mas tak cakap semua cuai camni, tapi ada segelintir memang bersikap begini. Bila dah viral akan busuklah nama semua pemandu van sekolah kan, jadi kenalah pihak berwajib ambik tindakan tegas dan pantas untuk elakkan perkara camni berlaku lagi.

3 ulasan:

  1. bagi ejulz bukan sahaja pemandu van sekolah, semua pemandu perlu ambil iktibar.

    BalasPadam
  2. CCL Ada tebgok video ni semalam .alahaiii sedihh kot .

    BalasPadam
  3. seriau tengok video ni..teringat kat anak-anak...selau doa anak-anak selamat semua

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com