Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 9 Oktober 2018

Seminar Kesedaran Kanser Payudara Peringkat KKM

Assalamualaikum...(^ ^)

Pernah tak korang buat pemeriksaan payudara, sama ada buat sendiri atau saringan di klinik. Jujur katakan bila Mas pergi seminar ni, sangat ramai kaum wanita kurang pendedahan pasal kanser ni. Ramai yang pandang remeh dan langsung tak buat pemeriksaan, sebab itulah bila dah dikesan kanser mereka dah tahap 3 atau 4.


Ini kanser pembunuh wanita nombor satu tau, sebab itulah Mas tertarik nak hadiri ceramah ni untuk gali ilmu dan kesedaran tentang kanser payudara. Pastu yang seronoknya bila para penceramah adalah dari cancer survivor, haaa insaf tau bila dengar pengalaman mereka boleh survive dari kanser pembunuh ni. Ada tu dah 20 tahun survivor dan masih mampu hidup sihat dan selamat!

Melalui ceramah banyak yang Mas dapat, antaranya kita kena buat pemeriksaan sendiri payudara sekurang²nya 3 bulan sekali. Yang ni Mas ada buat jugak tapi takdelah sekerap tu, biasa 6 bulan sekali atau setahun sekali je. Takde kesedaran dalam diri sangat tentang bahaya kanser ni, jadi lepas ni kena lebih kerap buat pemeriksaan. Pastu kena jugak dapatkan saringan pemeriksaan di klinik, dan bila dah usia 40 tahun ke atas digalakkan buat mamogram. 

Pastu ada jugak dapat ilmu apa yang perlu kita lakukan kalau dah disahkan mengidap kanser ni. Doktor pakar kanser payudara sendiri yang beri ceramah, agak takut jugak bila dia tunjuk gambar² orang yang dah disahkan pada tahap yang dah kritikal. Doktor ni cakap memang ramai pengidap yang camtu, lewat kesan sebab takde kesedaran dalam diri. Sebab tu penting tau korang kita wanita ni gali ilmu mengenai kanser payudara, tak perlu ada rasa malu!

Ini Mas kongsikan video Supporter Groups diberi nama Candy Girls, mereka ni semuanya cancer survivor tau! Mereka tubuhkan kumpulan ni untuk amalkan gaya hidup sihat selepas survive dari kanser ni. Semuanya dah berumur 40 tahun ke atas tau, tapi aktif dan ceria walaupun pernah mengidap kanser.


Lagi satu kena ingat jangan hanya dengar macam² mitos pasal kanser ni, tu yang doktor pakar tu pesan. Jangan buat andaian sediri sebalik dapatkan ilmu yang betul dari pakar, pastu pupuk kesedaran dalam diri betapa bahayanya kanser payudara ni!

2 ulasan:

  1. Betul tu, pemeriksaan berkala kena di buat,
    Atas pengalaman Emak sendiri pesakit kanser payudara stage 4.
    Skrg alhamdulilah baru selesai jalani pembedahan buang sebelah.
    Moga kita semua sentiasa berjaga dn di jauhkan dr segala penyakit kanser..

    BalasPadam
  2. semoga kita sentiasa dilingungi dan diberi kesihatan yang baik, ameen

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com