terkini dan sensasi

Rabu, 26 Disember 2018

Gaji 2019

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa senarai ni yang ditunggu² setiap tahun, bukannya tak sabar nak dapat gaji setiap bulan tapi senang nak buat perancangan duit setiap bulan.

Mas suka tengok senarai pembayaran gaji tahun 2019 nanti, sebab takde gaji dibayar terlalu awal sangat macam awal² bulan. Majoriti dibayar antara 23hb ke 25hb, haaa mudah camni. Mudah nak rancang perbelanjaan bulanan, perbelanjaan untuk perayaan, untuk balik kampung, untuk anak² atau untuk nak pergi melancong. Semua tu kena buat perancangan tau, barulah bajet setiap bulan tu mencukupi.

Kalau gaji awal sangat sebelum 15hb Mas cukup tak suka, sebabnya bila nak tunggu ke gaji bulan depan yang 25hb tu sangat seksa. Memang kena susun bajet betul², kalau tak nanti tengah² bulan seksa jugak. Tak pasal kena keluarkan simpanan sebelum dapat gaji bulan depannya, tak syoklah camtu kan? Sebolehnya kita nak duit gaji tu mencukupi sebelum gaji bulan depan, tapi kalau dah gaji tu awal sangat Mas akan risau terlebih bajet pulak terutama bila nak raya.

Tapi nasiblah gaji untuk raya tahun ni dapat 2 minggu sebelum raya dan 2 minggu selepas habis raya dah dapat gaji baru pulak. Haaa camnilah Mas suka, takdelah tak cukup belanja bila lepas raya. Walaupun Mas tetap selesaikan semua bil² penting sebelum belanja raya, tapi fahamlah kan kalau dah raya mesti banyak belanja. Kadang kita dah set bajet pun tapi ada jugaklah yang terlebih kan?

Moga gaji kita semua untuk tahun 2019 lebih berkat dan kita sentiasa murah rezeki. Yang penting jangan lupa menabung dan bayar zakat, baru syok terima gaji setiap bulan kan? Nak bajet untuk cuti² pun mesti ada rezeki!

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com