terkini dan sensasi

Isnin, 11 Mac 2019

Menu diet yang sihat

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas ni bila dah mula kembali berdiet memang akan jaga makan betul², semuanya wajib 100% bersih. Memang Mas akan masak tanpa guna minyak dan garam, hanya perasakan dengan chilli flakes, serbuk lada hitam dan perahan jus lemon. Serius sedap tau, korang kena cuba buat. 



Untuk sediakan menu diet yang sihat ni, Mas akan sediakan menu seringkas mungkin. Sebab Mas masak seawal jam 4 pagi untuk bawak bekal ke pejabat, jadi tak perlulah menu yang leceh². Biasanya Mas sediakan salad je, itu yang paling mudah dan mengenyangkan!

Salad yang Mas buat ni memang sangat sedap, segar dan mengenyangkan. Biasanya Mas guna sayur segar yang terdiri daripada romaine salad, butterhead, brokoli, taugeh hijau, timun jepun, kacang peas, tomato ceri dan lobak. Mas akan campurkan 3-4 jenis sayur² untuk setiap hidangan salad ni. Pastu protein pulak Mas gunakan ayam fillet atau telur je, kadang kalau teringin ikan salmon Mas masaklah sekali sekala.



Nak sediakan salad ni senang sangat, 5 minit je dah siap. Hanya potong² sayur dan campurkan dalam mangkuk, kalau macam sayur taugeh hijau dan brokoli tu Mas akan grill sekejap. Ayam pulak Mas potong kecik² dan grill je, kalau telur Mas akan buat telur hancur je. Pastu campurkan ayam atau telur ni dengan sayur² dan perasakan dengan serbuk lada hitam, chilli flakes dan perahan jus lemon. Nak lagi sedap letaklah sedikit minyak zaitun, memang terangkatlah! 

Kalau Mas nak ada sedikit karbo, Mas akan bakar 1-2 keping roti gandum penuh. Pastu potong kecik² dan gaul dengan salad tadi. Haaa jadilah satu hidangan diet yang lengkap, sihat, 100% bersih dan berkhasiat! 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com