Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 12 Mac 2019

Prihatinlah wahai ibu bapa!

Assalamualaikum...(^ ^)

Sebenarnya sikap segelintir ibu bapa yang tak prihatin ni menyusahkan ibu bapa lain. Bukanlah Mas nak kondem semua ibu bapa, tapi memang ada yang sambil lewa je bab anak² ni. Terutamanya bab bila anak² dijangkiti penyakit yang mudah berjangkit. 


Macam baru² ni si Aiyra kena HFMD, bila disiasat rupanya berjangkit kat taska. Ada ibu bapa yang sanggup jugak hantar anak ke taska walaupun anak tu dah dijangkiti HFMD, alasannya tak tahu anak dah kena virus tu. Patutnya kalau tak tahu pergilah bawak ke klinik untuk dapatkan rawatan dan pengesahan dari doktor. Janganlah anggap penyakit camtu perkara remeh je kan?

Kadang tu bukan ibu bapa ni tak tahu tanda² virus HFMD ni, tapi ada tu sayang nak bercuti. Jadi sanggup jugaklah hantar anak ke taska demi nak korbankan cuti, yang jadi mangsa anak² orang lain kat taska tu. Bila dah berjangkit kat ramai anak² bukan sahaja dia yang susah, ibu bapa lain jugak akan susah jika taska perlu ditutup!

Jadi bab² camni ibu bapa kenalah prihatin sikit, jangan pentingkan diri sendiri. Paling tak pentingkanlah kesihatan anak² tu, tergamak anak sakit pun nak hantar taska. Bertolak ansur lah suami dan isteri kan, gilir² ke cuti untuk jaga anak tu. Bagi yang kerja kerajaan akan dapat cuti kuarantin 5 hari untuk penyakit berjangkit ni, jadi manfaatkan lah. Kalau habis cuti tu anak masih tak sihat, tak salah kalau sambung cuti sampai anak betul² sihat!

Macam Mas ni, anak demam pun tak sanggup hantar ke taska inikan pulak kena penyakit camtu. Kesian tengok anak² siksa menanggung!

2 ulasan:

  1. saya pun sakit hati jugak ngan parents yang macam 'tak-kisah' bila anak sakit

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com