Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 27 Mei 2019

Masak juadah berbuka!

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas ni sebenarnya bukanlah rajin dan selalu sangat masak setiap hari, tapi bila tiba bulan Ramadhan rutin tu berubah. Masuk je bulan puasa Mas lebih suka memilih untuk masak sendiri berbanding membeli di luar. Bukan apa, bagi Mas husband dan anak² dah penat berpuasa seharian, jadi mestilah nak jamu mereka makan juadah yang kita masak sendiri. Baru puashati kan?


Bila puasalah husband dan anak² nak makan macam², lain dari yang biasa makan. Jadi kalau Mas masak sendiri baru puas mereka makan, lebih sedap dan kebersihan terjamin. Jimat pun ye jugak kalau masak sendiri ni, belanja RM50 boleh untuk 2-3 hari makan. Kalau beli karang kita belum pasti tahap kebersihan dan rasanya, kalau tak sedap dah membazir kan?

Pastu anak² Mas ni suka makan kuih, jadi bulan puasalah mereka boleh suruh Mas buat macam² jenis kuih. Kalau bulan lain maknya ni malas sikit, sebulan sekali adalah satu kuih dibuatnya. Tapi bila bulan puasa boleh dikatakan hari² Mas buat, keseronokan dan kerajinan membuatnya rasa lain sikit. Yelah nak bagi makan orang² yang dah penat berpuasa, tu yang rasa seronok nak buat!

Nasi Arab

Nasi Daging

Lagi satu kalau bukan bulan puasa Mas memang jarang masak, sebabnya anak² akan makan di sekolah. Sebelah malam pulak mereka jarang makan, Mas dan husband pun sama. Kadang hari minggu je masak kalau tak keluar kemana². Jadi bulan puasalah Mas ambik peluang untuk masak setiap hari, lagi pun memang akan berbuka bersama². Mas masak memang siap² untuk sahur, senang!

Nanti lepas habis puasa mesti rindu nak masak² camni dan makan sama². Nampaknya lepas raya kena kerap masak, baru boleh selalu makan sama² kan? Baru lebih erat hubungan tu, takdelah masa bulan puasa je!

Nasi Dagang pun Mas masak

3 ulasan:

  1. Baca time belum berbuka ni boleh terliur kak. hehe sedappp

    BalasPadam
  2. ALLAHHHHH terliur plak tgk siang2 ni huhuuu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com