terkini dan sensasi

Selasa, 7 Mei 2019

Menu sihat sepanjang Ramadhan

Assalamualaikum...(^ ^)

Alhamdulillah dah masuk hari kedua kita berpuasa, camne korang semua sediakan juadah berbuka? Beli di bazar atau masak sendiri?


Mas seperti biasa masih teruskan tradisi masak sendiri untuk menu berbuka, lebih sihat dan sedap gitu. Kalau beli tu bukan semuanya tak sedap, tapi kita tak boleh kawal penggunaan garam gula dan minyak tu. Masak sendiri kita boleh kawal dan boleh sediakan dalam cara yang sihat dan bersih. 

Lagi pun anak² dah makin membesar, lebih puashati kalau masak sendiri. Anak² pun boleh makan dengan kenyang, dan boleh request je menu apa mereka nak makan. Cuma tahun ni Mas masak menu² sedap ni hanya untuk husband dan anak² je, Mas memilih untuk makan menu diet dan eat clean


Bukan saja niat tu nak kurus tapi nak lebih jaga kesihatan, yelah umur dah masuk 40 tahun kan? Pastu bila pilih menu sihat ni, badan lebih rasa bertenaga dan kurang penat. Yelah Mas kawal pemakanan dan hanya makan buah, sayur dan protein je. Nasi tu Mas akan ambil jugak jika teringin nak makan, tapi setakat 2 hari ni masih belum makan nasi. 

Menu sihat Mas buat memang 100% bersih, maksudnya takde guna minyak, garam dan bahan perasa. Semuanya hanya dimasak dengan campuran lada hitam, serbuk cili dan perahan jus lemon. Protein pulak Mas hanya grill atau kukus. Sahur pulak hanya makan buah, kurma, Ephyra dan air masak secukupnya. Mas memang akan ambil sekurangnya 2 liter air masak, air manis memang tak minum!


Setakat 2 Ramadhan ni memang berjaya makan menu 100% sihat bila sahur dan berbuka. Kuih yang Mas buat pun hanya jamah sikit je, itu pun kalau teringin. Pastu sebelum tidur wajib minum teh hijau untuk detox, pepagi memang lawas. 

Moga Mas terus istiqomah makan menu secara sihat hingga 30 Ramadhan, kebaya dah beli tu. Heheheeeee!

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com