Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 5 Februari 2020

Homemade Oden ala² Family Mart

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas ni bukanlah penggemar makanan korea, memang tak pernah makan pun. Kalau member dok sebut makanan korea kat Family Mart tu sedap, serius memang Mas tak tahu.

Nak dijadikan cerita, tahun lepas ada kawan² pejabat ni buat makan². Pastu diaorang ada buat Oden ala² Family Mart katanya, Mas pun memang tak pernah makan jadi terujalah nak cuba. Bila dah makan, Mas akui memang sedaplah dan tekak Mas boleh terima. Ianya ala² steamboat jugak tapi kuah dia ala² tomyam.



Bila dah makan rasa sedap, terus teringin nak buat sendiri untuk husband dan anak². Teringin punya teringin baru tahun ni ada kesempatan untuk buat, alhamdulillah husband dan anak² suka makan. Jadi Mas nak kongsikan kat sini resepinya, kot² korang nak cuba buat jugak. Mudah dan senang je nak buat!

Bahan-bahan Oden
1 botol kecil pes thai tomyam
1 pek perencah asam pedas
2 peket steamboat campur
1 peket 6 in 1 maggi
Cendawan Enoki
Telur puyuh
Isi ayam
Sawi Pak Choy
1-2 batang serai
Garam secukup rasa
2 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1 biji bawang besar (dihiris nipis)



Cara² membuatnya
1. Tumis bawang putih, bawang besar dan serai sehingga naik bau, kemudian masukkan air mengikut kesukaan korang. Macam Mas guna rice cooker je, jadi masuk sehingga hampir penuhlah. 

2. Pastu masukkan sebotol kecil pes thai tomyam dan 1 pek perencah asam pedas. Perasakan dengan garam, dah menggelegak sikit bolehlah masukkan bahan² oden tadi. Dah sedia untuk dimakan bersama keluarga! 


Nota: Kalau ikutkan tak nak tumis pun takpe, campur je semua bahan tumis tu dengan air dan perencah pastu kasi menggelegak je. Cuma kalau nak rasa lagi sedap, tumislah sekejap. 

Selamat mencuba!

4 ulasan:

  1. Saya pun tak pernah makan.. nampak cam snang je nak buatnya.. boleh try nanti

    BalasPadam
  2. waalaikumussalam. terima kasih atas perkongsian. boleh cuba buat pasni ^_^

    BalasPadam
  3. uish terliur!


    hehehhe
    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com