terkini dan sensasi

Khamis, 12 Mac 2020

Covid-19 makin meningkat

Assalamualaikum...(^ ^)

Ya Allah makin risau kan bila wabak Covid-19 ni semakin meningkat dan meningkat setiap hari, hari ni dah 149 kes. Pastu virus ni pun dah diisytihar sebagai Pandemik iaitu kejadian wabak besar-besaran ke seantero dunia, haaa takut kan dengar! 


Bila dah jadi wabak besar-besaran ni maknanya kita kena lebih berhati² dan ambil langkah kebersihan yang betul. Jangan pandang remeh je walaupun kita rasa perkara tu mudah, sebab kita tak tahu samada tempat yang kita pergi tu ada tak wabak Covid-19 ni. Jadi kalau takde keperluan nak kemana², lebih baik kita duduk je di rumah. Kalau terpaksa jugak keluar untuk beli barang dapur, pakai mask dan bawak sanitizer. Pastu balik rumah terus cuci tangan bersih², elakkan sentuh muka. 

Macam Mas sejak virus ni makin meningkat, memang hari minggu terperap kat rumah je. Hanya keluar rumah pergi kerja dan balik kerja! Kalau nak keluar beli barang dapur Mas hanya pergi dengan husband je, anak² tinggal kat rumah. Tak berani nak bawak diaorang! 


Lagi satu dah mula cuti sekolah minggu depan, berwaspadalah. Kalau takde keperluan nak pergi bercuti kemana², janganlah pergi. Tak rugi pun kalau tak bercuti, lagi rugi kalau kita terdedah kepada wabak Covid-19 ni. Lebih baik kita duduk di rumah dan lebihkan masa dengan anak², lagi selamat dan kita kurang terdedah kepada wabak ni. Memanglah ada yang dah rancang dari awal, tapi tak salah pun kalau batalkan. 

Lagilah sekarang seorang dari 5000 orang yang hadir majlis tabligh baru² ni telah disahkan positif Covid-19, pastu usaha nak kesan lagi 4999 orang senang giat dijalankan. Haaa bukan sikit tu!! Kita pun tak tahu siapa mereka tu, entah² dia ada berdekatan dengan kita. Bayangkan camne cepatnya wabak ni akan menular, sebabnya kita tak tahu kemana mereka pergi lepas majlis tu. 


Jadi beringatlah kita semua, jangan sebab dek tiket murah kita nak melancong kesana sini. Jangan sebab bosan dok rumah kita nak bercuti ke sana sini, tak fikir keselamatan diri dan anak². Sama²lah kita mencegah dan ambil langkah berjaga², dan tak putus doa moga kita terus dilindungi dari wabak ini.

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com