Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 30 Mac 2020

Telur Air Asam

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa dah 2 kali Mas buat Telur Air Asam ni, serius sedap ooiii! Pertama kali buat siap licin nasi masak 3 pot, berpeluh² husband dan anak² makan. Kali kedua beli lebih sikit, 8 bijik telur. Pastu air asam dia Mas buat pedas dan masam sikit. Fuhhh lagi terangkat!


Jadi kat sini Mas nak kongsikan jugak resepinya walaupun Mas tahu ramai dah tau buat. Sangat senang tau, tak sampai ½ jam dah siap! 

Bahan-bahan Telur Air Asam
5-8 lapan bijik telur
Asam jawa (bancuh dengan air)
Sebijik bawang besar (hiris)
2 bijik tomato (hiris)
3 bijik cili api (hiris)
Gula garam secukup rasa

Cara² membuatnya
1. Rebus telur selama 7-10 minit, bila dah masak kupas di bawah air paip sebab nak dapatkan telur yang licin. Pastu belah dua dan letak dalam mangkuk.

2. Untuk air asam, masukkan bahan yang dihiris dalam mangkuk. Pastu tuangkan air asam jawa, masukkan garam gula secukup rasa.


3. Tuang air asam ke atas telur yang sudah dibelah dua tadi, biarkan lebih kurang 10-15 minit untuk air asam meresap ke dalam telur. Pastu bolehlah dimakan dengan nasi panas, haaa tak sedar bertambah 2 kali

Hehehee, selamat mencuba!

2 ulasan:

  1. makin menjadi-jadi resepi masing-masing sejak kena kurung kan. kikiki. yang penting #dudukrumah

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com