terkini dan sensasi

Selasa, 14 April 2020

Donut Pelangi

Assalamualaikum...(^ ^)

Anak² Mas memang suka makan donut, cuma mamanya jer yang malas nak buat. Tapi bila kena PKP ni rajinlah nak menguli tepung, maka terhasil Donut Pelangi gebu + cantik + sedap ni. Hehehee terpuji diri sendiri pulak!


Mas buat memang uli guna tangan jer, takde mixer kan? Pastu cara buat mungkin berbeza dengan orang lain tapi inilah resepi Mas, setakat ni buat menjadi elok donutnya.

Bahan-bahan Donut Pelangi
2-3 cawan tepung gandum
3 sudu besar planta
1 pek Mauripan
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1 sudu besar susu pekat manis
Air secukupnya

Cara² membuatnya
1. Campurkan semua bahan kecuali air dan gaul sehingga menjadi sebati. Mauripan tu Mas bubuh camtu jer, takde pun bancuh dengan air bagi kembang.


2. Kemudian masukkan air dan uli sehingga menjadi doh yang tak melekat kat tangan. Doh ni Mas uli lebih kurang ½ jam.

3. Bila doh dah cantik, bahagikan kepada 3 bahagian. Satu bahagian dibiarkan yang asal, 1 ditambah pewarna merah dan 1 pewarna hijau. Uli bagi warna sebati dengan doh.

4. Pastu cantumkan 3 doh sekali dan uli supaya ketiga² doh bercampur dan menjadi warna seakan pelangi. Kemudian buatlah bentuk donut dam rehatkan ia sehingga kembang selama lebih kurang 45 minit.


5. Bila donut dah kembang, goreng  sehingga kekuningan. Gunakan api sederhana supaya donut tidak hangus. Dah siap bolehlah digaul dengan gula. Haaa berebut anak² makan!

Selamat mencuba!

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com