terkini dan sensasi

Isnin, 13 April 2020

PKP dilanjutkan ke Fasa 3

Assalamualaikum...(^ ^)

Memang dah agak akan bersambung, sebab rantaian jangkitan Covid-19 masih belum putus. Pastu jumlah kes pun makin meningkat, jadi elok sangtlah PKP ni dilanjutkan.


Lagipun Mas tengok masih ramai yang berdegil tak nak kekal duduk di rumah, ada saja alasan nak keluar walaupun tanpa urusan penting. Mas yang kena kerja secara giliran ni pun kalau ikutkan malas nak keluar, duduk kat rumah lagi seronok. Dapat luangkan masa dengan anak², dapat masak macam² menu, dapat pantau anak² belajar dan macam² lagi. Nak bangun lewat sikit kalau tidur lepas Subuh pun boleh!

Esok hari terakhir PKP Fasa 2, dan harap sangat pihak berkuasa perketatkan tindakan ke atas mereka yang ingkar. Mas tengok lagi nak habis PKP Fasa 2 ni lagi ramai orang berpusu² keluar, seolah tak kisah jer. Lagilah kerajaan nak bagi kelonggaran sesetengah industri boleh beroperasi, haihhh tak boleh bayangkan lagi ramai yang akan ingkar perintah.


Nasiblah kedai gunting rambut, kedai cermin mata dan salun kecantikan dah dibatalkan kebenaran beroperasi, kalau tak berpusu² lah orang nak ketiga² kedai ni. Mesti jarak sosial tak jaga, pastu peralatan yang digunakan pun dikhuatiri tak bersih dan bakal mengundang virus untuk melekat. Musim wabak Covid ni buat jelah salun sendiri kat rumah, dan kalau ada mesin rambut boleh jer potong sendiri.

Pastu tindakan tak benarkan bazar Ramadan beroperasi pun adalah tindakan yang bagus, dapatlah elakkan orang dari berkumpul ramai². Macam Mas tak kisah pun ada ke takde bazar sebab dah hampir 10 tahun tak jejak kaki kat bazar Ramadan ni. Ikutkan memang kesian dekat peniaga² tapi kesihatan semua lebih penting kan? Cuma katanya akan ada e-bazar, haaa dapatlah bantu peniaga² ni!

Moga dengan bermulanya PKP Fasa 3 pada 15hb nanti, semua rakyat Malaysia akan lebih beri kerjasama. Janganlah keluar sesuka hati tanpa tujuan yang penting, kesianlah dekat semua barisan hadapan yang 24 jam kena bekerja. Sama² kita putuskan rantaian dan hapuskan Covid-19!

4 ulasan:

  1. betul tu..hujung2 fasa 2 PKP pakat duk keluar ramai-ramai... kita yang nak g keje pagi2 pun terpaksa bersesak dengan diorang..

    BalasPadam
  2. semoga Allah lindungi kita semua dan negara dari covid 19

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com