Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 7 April 2020

Tugasan aktiviti belajar di rumah

Assalamualaikum...(^ ^)

Sejak PKP ni dah 2 minggu Aiyra tak ke taska, dan Mas tahu dia rindu sebab hari² tanya bila boleh pergi taska. Awal PKP dulu memang taska KKM bukak, tapi lepas ada kes positif Covid-19 di Ibu Pejabat KKM terus taska diarah tutup.


Nasiblah Mas pun bekerja dari rumah 2 minggu, dapatlah Mas jaga dia kat rumah. Esok sampai 14/4 Mas dah kembali bertugas, jadi husband lah jaga kalau dia tak bertugas syif siang. Untung jugaklah husband bertugas syif, takdelah risau sangat nak tinggal anak² kat rumah bila Mas kena bertugas.

Sambung balik cerita pasal Aiyra rindu taska, ye memang dia tak sabar nak kembali ke taska. Selalu tanya bila taska buka, nak jumpa teacher, nak jumpa kawan² dan nak main taman. Jadi nak hilangkan rasa rindu tu ada jugaklah cikgu dia ajak sertai aplikasi video, dapatlah Aiyra live dengan cikgu.


Pastu mula 1 April hari tu cikgu taska ada bagi tugasan aktiviti untuk belajar di rumah, haaa seronoklah Aiyra bila cakap cikgu suruh belajar. Inilah antara tugasan yang taska bagi dari 1/4 hingga hari ni.
1. Mengenal jenis sayur-sayuran
2. Mengenal sifat bahan
3. Mengenal warna melalui Matching Game
4. Membezakan warna melalui aktiviti Sepit Sama Warna
5. Memadankan warna melalui aktiviti Mana Warna Ni?



Haaa menarik tugasannya, jadi Mas kena rakam video setiap aktiviti yang Aiyra buat dan hantar pada cikgu taska. Nasiblah Aiyra bagi kerjasama sebab dia rasa seronok dapat belajar benda baru, dia ikut je apa Mas suruh. Lagi satu dapatlah dia mengenal jenis sayur, sifat bahan² dan mengenal warna. Cuma Aiyra dapat buat sampai tugasan 3 je, sebab untuk tugasan 4 dan 5 tak cukup bahan.

Untuk esok Mas akan tengok tugasan apa yang cikgu bagi, kalau ada bahan bolehlah suruh kakak dia ajarkan sebab Mas dah kerja esok. Aiyra pun dok tanya jugak ni bila nak belajar lagi, yelah dia rasa seronok kan? Ni Mas kongsikan 3 video aktiviti² yang sempat Aiyra buat!

Aktiviti 1: Mengenal sayur-sayuran

Aktiviti 2: Mengenal sifat bahan

Aktiviti 3: Mengenal warna - Matching Games

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com