terkini dan sensasi

Rabu, 15 April 2020

UPSR dan PT3 dibatalkan, SPM tangguh

Assalamualaikum...(^ ^)

Inilah yang pernah Mas cakap dengan anak², sepatutnya peperiksaan UPSR, PT3 tak perlu buat dan cuma SPM jer dibuat lewat sikit dari sepatutnya. Haaa akhirnya apa yang Mas pernah cakap terjadi jugak, terima kasih KPM!


Memang sewajarnya peperiksaan tu dibatalkan sebab ia bukanlah peperiksaan penting, malah tak jejaskan pun prestasi anak². Tau memang ada segelintir ibu bapa tak bersetuju, takut anaknya tak dapat masuk kemana² asrama penuh selepas tahun 6 atau tingkatan 3. Bagi mereka ni akademi lebih utama.

Ya memang tidak dinafikan tapi bagi Mas buat masa sekarang ni kesihatan adalah lebih utama, kalau tak sihat camne nak sekolah kan? Sanggup ke kita nak bahayakan nyawa anak² demi nak mereka ambik peperiksaan, berbaloi ke di waktu wabak tengah melanda ni! Jadi biarlah wabak ni dah betul² dihapuskan baru kita fikir pasal akademik anak².

Lagi pun pihak KPM dah bagitau akan perkenalkan kaedah baharu bagi tujuan pemilihan kemasukan ke SBP atau MRSM. Jadi tak perlulah ibu bapa terlalu risau, Insya Allah dipermudahkan urusan anak² nanti!

Macam Mas hanya kakak Atikah jer yang akan hadapi peperiksaan SPM tahun ni Dia pun rasa lega bila SPM ditangguh ke awal tahun depan, bolehlah dia buat persedian lebih sikit. Dia pun ada cakap macam tak bersedia nak periksa bulan 11 tahun ni, yelah dah lama tak belajar kat sekolah. Sekurangnya bila SPM tangguh dapat ulangkaji lebih banyak lagi.

Sekolah pun kita tak tahu akan dibuka bila kan, mungkin lepas bulan Jun atau langsung tak sekolah tahun ni. Apa pun kita doakan yang terbaik untuk anak², dan mereka dapat belajar semula seperti sediakala!

2 ulasan:

  1. Kan... sebanarnya ada good side dengan ada bad side benda ni berlaku.... kita tengok yg positif!

    BalasPadam
  2. Better kerajaan decide macam ni untuk keselamatan di masa akan datang.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com