Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 24 Jun 2020

Projek Taman Mini

Assalamualaikum...(^ ^)

Yeayyy Projek Taman Mini dah siap!!


Dah lama sebenarnya nak buat taman mini camni dekat garaj kereta tu, dari mula² pindah rumah sendiri tahun 2010. Tapi tak kesampaian hasrat tu sebab husband buat bisnes pomen kereta, jadi semua sudut garaj penuh dengan barang² pomen dia je!

Bila dah terjebak dok ada pokok² hidup kat rumah ni terus semangat nak buat, jadi kena nekad hingga berjaya. Maka secara rasminya semalam siaplah taman mini Mas, suka dan seronok sangat. Jadilah buat tempat terapi minda Mas setiap petang lepas balik kerja!



Kos untuk hasilkan taman mini ni memang Mas tetapkan bajet yang minima, tak mahu terlalu tinggi. Mas nak buat konsep simple dan sedap mata Mas memandang, tak mahulah terlalu banyak sangat pokok². Semua pokok Mas beli dengan harga RM15 ke RM25 satu pasu, dan pasu pun Mas tak tukar. Guna pasu asal je, letak luar rumah jadi tak perlu pasu mahal² sangat.

Rak letak pokok tu husband Mas buat sendiri, dia kan pandai bab buat grill ni jadi kenalah dia buatkan. Lagi pun besi dan papan dah ada, jadi bajet di situ dah jimat kan? Rak pun Mas suruh husband buat yang simple je, satu rak boleh letak 4 pasu dan 1 pasu gantung. Cat pun Mas guna spray dalam tin tu je, haaa memang konsep jimat cermat!



Mini fountain tu pulak Mas bajet nak beli yang kecik dan murah, tak nak yang terlalu besar dan harganya sampai ribu². Nama pun taman mini kan, jadi buat apa beli yang besar sangat. Masa nak beli ni 2-3 nurseri jugak Mas survey untuk dapat yang berkenan di hati dan harganya menepati bajet Mas. Jadi semalam dapatlah beli mini fountain tu dengan harga yang mampu milik, puashati!



Rumput tiruan tu pulak, husband ada satu jadi bolehlah guna. Mas hanya beli batu refleksologi tu sebagai penambah hiasan, boleh jugak pagi² pijak batu tu kan? Nanti niat hati nak tambah anak² ikan dalam fountain tu, beli ikan gapi yang kecik² tu kot. Tapi takdelah nak beli banyak pun, dalam 10 ke 15 ekor je, bagi nampak berseri sikit fountain tu. Pastu ada jugak niat nak tambah 2 kerusi batu, bolehlah duduk lepak petang² dengan husband sambil minum kopi. Haaaaa gituuu!!

Haaa itulah taman mini impian Mas, akhirnya berjaya jugak siap. Bagi Mas dah cukup puashati sangat, hasil kesabaran selama 10 tahun kan?


3 ulasan:

  1. mashaAllah cantiknya taman mini ^_^

    BalasPadam
  2. Alaaa cantiknyaaa...kita suka mini fountain tu laaa...
    Biar kecil, tapi nampak kehijauannya, boring-boring tengaok pokok..

    BalasPadam
  3. Rajinnya kak mas. Ai suka taman mini camni. Hubs tak suka. So kami buat kebun mini kat balkoni je.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com