terkini dan sensasi

Selasa, 9 Jun 2020

Viral pokok dalam rumah

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa nampak tak, nampak tak! Mas pun dah terjebak jugak menjaga pokok di dalam rumah.


Tapi bukan sebab viral sangat pun Mas terjebak beli pokok² ni, dan bukan sebab orang kata pokok² ni boleh sedut habuk ke? Habuk² tu selama ni memang bersihkan sendiri, takde aihhh nak harap pokok² pulak kan? Tapi Mas terjebak sebab seronok tengok pokok kawan² jaga, semuanya hidup cantik. Jadi tak salah kalau Mas pun nak cuba kan?

Kalau ikutkan dulu masa mula² kahwin Mas pernah je ada pokok² hidup ni, arwah mak bagi berpasu-pasu. Arwah mak memang ada taman bunga kat rumah kampung tu, jadi haruslah dia suruh anaknya pun jaga pokok. Cuma masa tu Mas tak kisah sangat dan tak jaga pun pokok² tu, mak dah bagi kan jadi Mas ambik jelah. Disebabkan tak dijaga maka habislah mati semua pokok² tu! 



Pokok plastik pun Mas pernah buat hiasan dalam rumah, tapi dia punya malas nak bersihkan habuk tu yaaa ampun tuhan je tau. Jadi dari dok ternak habuk banyak² buat apa, baik Mas buang jer semuanya!

Pastu sejak pindah rumah sendiri memang tak pernah ada pokok hiasan dalam rumah, sebab anak² masih kecik masa tu. Risau terjatuh ke pasu, anak² koyakkan daun pokok ke kan? Bila anak² dah besar ni bolehlah jaga, lagipun tengok rumah suram dan bosan je tanpa hiasan. Bila ada pokok ni baru faham perasaan kawan² yang jaga pokok² ni, dia punya gembira dan seronok tu lain macam tau! 



Setakat ni Mas dah ada 16 pasu pokok kat dalam rumah, heheheee banyak jugak kan? Takdelah 16 tu semua Mas beli, 10 pokok je yang dibeli. Tapi bila dah tukar pasu, dapat banyak sebab setengah pokok tu ada anak. Pasu pulak Mas tak beli yang mahal sangat, semuanya masih dalam bajet yang ditetapkan. Janji pokok nampak cantik bila dalam pasu baru, tak kiralah pasu murah je. Dapat susun atur dan hias cantik² dah seronok sangat dah!

Lagi satu semestinya bila dah ada pokok² ni Mas carilah ilmu camne nak jaga dan pokok mana yang sesuai letak dalam rumah. Pastu kebanyakkan pokok² ni Mas tak tau lagi nama² dia, kena banyakkan google dan belajar pasal pokok² ni. Takpelah kan, kita belajar perlahan², janji Mas rasa gembira itu dah memadai!

Haaa sekarang ni bangun tidur dok cari pokok² dulu, sebelum tidur pulak dok belek² pokok jugak. Pastu balik kerja pun tengok pokok, cakap² dengan dia. Hehehee satu kepuasan








1 ulasan:

  1. Kannn..rasa seronok & puas hati tgk pokok cantik cantik dalam rumah ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com