Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 9 September 2020

Covid-19 kembali ke 3 angka!

Assalamualaikum...(^ ^)

Lama dah tak bercerita pasal wabak Covid-19 ni kat blog, tapi bila tengok kes semalam tetiba meningkat semula ke 3 angka terus terasa nak menulis. 


Teringat lagi masa mula² wabak ni menular, hanya dimulai dengan 1 ke 2 angka je tapi tetiba meningkat mendadak ke 3 angka. Takut pulak bila diingat balik, memang kes meningkat dari hari ke hari. Jadi bila semalam tetiba naik mendadak, rasa seramlah sebab tak nak terjadi seperti mula² dulu. 

Sebab itulah walau dalam apa pun keadaan kita kena patuhi SOP, wajibkan diri tu scan QR Code walau dimana saja dan sentiasa pakai face mask. Jangan buat sikap tak kisah! "Alaaa tak penting pun scan code ni, aku sihat dan tak bergejala pun!" Yer memang semua orang cakap camtu, tapi itu untuk memudahkan kita dikesan jika tempat yang dikunjungi tetiba ada yang positif. Bukan susah pun, keluarkan telefon dan scan. 

Macam di pejabat Mas pun wajib scan QR Code setiap hari bila datang bekerja, sebelum melangkah masuk pejabat kena scan dulu. Walaupun kami hanya bertiga di pejabat, tapi tanggungjawab tu penting untuk sama² membendung wabak Covid-19 dari menular! 


Sama jugak dengan pemakaian face mask, ramai lagi yang buat sikap sambil lewa. Kadang isteri pakai tapi suami tak pakai, pastu kadang anak² pun dibiarkan tak pakai. Kalau anak² tu bawah 2 tahun memanglah tak wajib pakai, ni yang dah besar. Kalau malas nak suruh anak tu pakai sebab takut rimas, jangan bawak anak keluar. Biar jer mereka duduk di rumah, lagi selamat!

Sama²lah jalankan tanggungjawab dan disiplinkan diri, kalau bukan kita siapa lagi nak jaga diri dan keluarga kita. Jangan kita biarkan Covid-19 ni bermaharajalela di muka bumi, biarlah ia cepat dihapuskan!

1 ulasan:

  1. Office ammi pun sama..walaupun kami cuma berdua. Boss kata "we do what we have to do..1 down means the whole office is down".

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com