terkini dan sensasi

Selasa, 13 Oktober 2020

Esok bermula PKP Bersyarat!

 Assalamualaikum...(^ ^)

Seperti yang kita dah maklum esok bermula PKP Bersyarat untuk negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. 2 minggu tau, sampai 27 Oktober 2020! 

PKPB kali ni semua boleh bekerja cuma perlu ada surat majikan dan pas kerja, kalau takde mesti tak lepas roadblock punya. Tapi pihak kerajaan ada bagi saranan supaya benarkan pekerja Bekerja Dari Rumah jika tiada keperluan mendesak, yelah nak kurangkan kapasiti pekerja di pejabat. 

Macam Mas memang kena bertugas, cuma alhamdulillah dapat kebenaran dari boss untuk bekerja secara penggiliran. Jadi mulai esok 14/10 sampai 20/10 Mas akan bekerja, pastu 21/10 sampai 27/10 giliran Berkerja Dari Rumah. Yelah Mas memang perlukan penggiliran sebab taska Aiyra tutup. Memanglah husband boleh jaga kalau dia kerja syif malam atau off, cuma risau masa dia kerja syif siang tu. 

Yer kakak Atikah ada boleh jaga, tapi walau camne pun Mas tetap nak salah sorang ada jugak mengawasi di rumah. Kadang anak² ni kita fahamlah, mudah leka kalau dah mengadap sesuatu tu. Nanti dia tak teringat nak tengokkan adik. Sekurang²nya bila Mas ada masa WFH tu, Mas boleh pantau. Lagi satu kakak Atikah ni nak jugak ulangkaji subjek yang belum sempat dihabiskan untuk trial SPM, kang dok ralit jaga adik je study dia entah kemana. 

Jadi Mas lega sangat dapat boss yang memahami, takde nak paksa bekerja seperti biasa sepanjang PKPB ni. Walaupun dia hari² kena kerja, tapi kebajikan Mas dan sorang lagi rakan sepejabat tetap dia jaga. Nanti bila dia dah pencen bulan November belum tentu merasa semua ni, kalau dapat boss sebaik dia seronok lah jugak! 

Haaa mulai esok dia ni akan berkhidmat kembali setelah lama berehat, hehehee penting dia ni. Nasiblah Mas simpan lagi dari yang awal PKP hari tu, sebab husband yang beria suruh simpan. Dia cakap selagi Covid-19 tak habis jangan buang, mana tau kena PKP semula. Sekali betul kena, jadi tak perlulah buat yang baru! 

Selamat bertugas pada yang kena bekerja, yang tidak tu kekal duduk di rumah jika tiada keperluan untuk keluar. Kita harap sangat PKPB ni hanya 2 minggu sahaja, tak akan ada disambung lagi. Bukan apa Mas kesian dekat kakak Atikah yang terpaksa tangguh trial SPM dia, ada 9 kertas lagi yang belum habis! 

Memanglah ada hikmah bila ditangguh, boleh ulangkaji lebih lagi. Cuma kalau boleh biarlah habis cepat kan, sebab mood periksa tu tengah berkobar². Tapi nak buat camne, dah kena akur demi kurangkan kes Covid-19 yang makin mengganas ni!

2 ulasan:

  1. moga semuanya dipermudahkan urusan

    BalasPadam
  2. Dengar2 macam nak diketatkaan lagi. Hopefully khabar angin je. Tapi kalau untuk red zone, i pasrah.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com