Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 29 Oktober 2020

Potty training untuk Aiyra

Assalamualaikum...(^ ^)

Memandangkan Aiyra dah masuk usia 3 tahun dan semasa PKPB ni pun Mas bekerja dari rumah jadi mudahlah nak potty training untuk dia. Lagi pun memang dari anak pertama Mas akan ajar seawal usia 3 tahun.

Mas mula ajar dia dari hari Rabu minggu lepas, kiranya hari ini dah genap seminggu lebih dia belajar. Hari pertama ajar memang dia tak nak, tapi Mas cakap Aiyra dah besar kenalah belajar tak pakai diapers. Bila cakap camtu terus dia excited nak cuba!

Hari pertama memang agak mencabar, yelah baru mula belajar kan? Dia ada rasa nak buang air kecil dan besar, cuma dah terlepas baru dia cakap. Padahal setiap 15 minit Mas akan tanya, nak pergi tandas atau tak? Tapi biasalah dia nak biasakan diri, jadi hari pertama 3 kali terkencing dalam seluar dan 2 kali terberak dalam seluar. 

Haaa kalau hadapi situasi camni, jangan cepat putus asa tau. Kena terus ajar anak kita, dan yang paling penting jangan marahi anak kalau mereka terkencing atau terberak dalam seluar. Kena cakap elok², barulah emosi anak tak terganggu dan dia akan dengar dan ikut apa yang kita ajar.

Alhamdulillah masuk hari kelima Mas ajar Aiyra dia dah berjaya, takde dah terbabas dan dia dah pandai bagitau nak pergi ke tandas. Cuma kalau dia leka bermain tu Mas akan tetap tanya 2-3 kali, yelah risau jugak dia terbabas sebab leka sangat! 

Bila dah lulus potty training ni dia pun rasa seronok, selalu cakap ! Cuma masa dia tidur Mas masih pakaikan diapers, nanti bia dia betul² pandai kawal bila waktu siang barulah Mas ajar bila nak tidur.

Lega tau bila anak dah berjaya potty training ni, dapatlah jimat sikit diapers. Sekarang pakai waktu malam jer! Harap sebelum taska bukak ni, Aiyra dah  jadi tak perlu dah pakai diapers bila pergi ke taska.

2 ulasan:

  1. un 4tahun baru train.. ni si adik masih pakai pampers. nnt dia dh okay barulah nak train betul2..ssh oowh nak cuci mau kena karpet rumah ..hahahhaa

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com