Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 31 Oktober 2020

Suka duka jaga Taman Mini

Assalamualaikum...(^ ^)

Kalau dikira bulan ni dah genap 4 bulan usia taman mini Mas tu, haaa dari ada 10 pokok sekarang dah berpokok². 

Seronok tau ada taman mini camni, kalau Mas tahu dah lama Mas buat. Yelah tengah rasa bosan dan stress, Mas akan hadap pokok jelah. Tenang rasa hati, nak pulak bila pokok² di taman mini tu semuanya hidup segar dan sihat. 

Lagilah sekarang husband Mas dah sama² berminat dengan pokok², hehehehe dah ada geng. Banyak jugaklah pokok² yang dia belikan, dan ada juga pokok² yang dia dapatkan percuma jer untuk Mas. Memang tak sangkalah dia layan minat Mas ni, mula² dulu dia tengok jer! 

Contoh macam pokok² kat luar pagar ni, haaa yang ni bahagian pokok dia punya. Dia yang tanam dan jaga, ada yang dibeli ada yang dia yang ambik kat balai dan kat rumah jiran. Ambik tu bukan ambik senyap² yer, mintak kebenaranlah. Hehehee kena kasi jelas, kang ada yang kondem pulak!

Pastu pokok Elephant Ear ni dah lama Mas teringin nak, tapi nak beli harganya boleh tahan. Sekali satu hari tu balik kerja husband Mas bawak balik pokok ni. Rupanya kat balai dia banyak tumbuh, jadi dia mintaklah nak ambik satu pokok. Haaa apa lagi gembira tak terkatalah Mas, dapat apa yang diidamkan. Tak sabar nak tengok pokok tu membesar dan tinggi!

Cuma jaga pokok² ni ada jugak masa sedih dia, terutama bila pokok² kita mati. Pernah satu masa sampai 5-6 pokok mati, memang rasa kecewa sangat. Yelah dah jaga dengan sempurna, baja dan siram tapi rezeki takde nak jaga lama kan? Bila jadi camtu rasa macam takde mood dah nak jaga pokok, macam nak give up je. Rasa nak biar je semua pokok² tu tak terjaga!

Tapi bila fikir balik itulah cabarannya kan, Mas kena fikir positif. Tak guna pun dok fikir pokok yang dah mati tu, memanglah rasa sedih kan tapi pokok kat nurseri tu masih banyak. Hahahaaa mati 1 pokok beli 2-3 pokok, haaa itulah konsep Mas. Kalau pokok tu hidup selamanya tak lakulah pokok² kat nurseri tu kan? 

Jadi sekarang Mas fikir seronok je, ada pokok yang mati Mas tak nak sedih sangat. Kena hadap semua tu kan, ada rezeki kita beli pokok baru. Satu lagi moga impian Mas nak buka mini nurseri kat rumah tercapai suatu hari nanti! 

1 ulasan:

  1. Kena rajin mengatasi malas jer ni Mas .. heheheh.. cantik benor taman dia. Subur semua ..Bab pokok mati takle tahan tu kan. Ya la kita dah sayang2 dia tup2 mati huhuhu..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com