Logo KBBA

terkini dan sensasi

Ahad, 19 Disember 2021

Banjir paling terburuk di Lembah Klang

Assalamualaikum...(^ ^)

Ya Allah, masa hujan hari Jumaat tu Mas memang dah rasa tak sedap hati sebab hujan lebat tu agak luar biasa dan berlarutan sampai ke tengah malam. Mas sedar pukul 3 pagi pun hujan masih lebat mencurah², masa tu dah terfikir mesti akan banjir besar ni. 


Pagi Sabtu Mas pergi jogging dan trek yang Mas biasa lalu tu ditenggelami air, jadi apa yang Mas agak dah berlaku. Pastu husband pulak whatsapp bagitau dia masih dalam operasi menyelamat mangsa banjir dari pukul 10 malam hari Jumaat tu, haihhh hati terus terdetik ni memang banjir teruk. Pastu husband whatsapp pulak video laluan utama nak keluar dari Salak Tinggi dah ditutup sebab dinaiki air yang agak dalam. Masa tu Mas baru bercadang ke Putrajaya tapi tak lepas. 

Menjelang pukul 10 pagi hari Sabtu, terus banyak terima gambar dan video kat whatsapp yang Kuala Lumpur dan Selangor dah teruk dinaiki air. Ditambah pulak dengan hujan yang masih lebat dan tiada tanda² nak berhenti. Ya Allah memang pilu rasa hati sebab tengok ada yang terkandas dalam rumah dinaiki tapi tiada bantuan dari penyelamat.




Mas boleh bayangkan dan rasa debar dia tu camne sebab Mas alami masa banjir besar tahun 2014 kat Temerloh. Masa tu kami pun takde bot, kongsi 4 beradik duit RM200 sorang beli bot. Kalau tak beli memang kami mati lemas semuanya sebab air sekelip mata dah paras kepala. Haaa camtulah yang mangsa banjir sekarang rasa agaknya, yelah mereka tak jangka tempat mereka akan dilanda banjir. Mana taknya tempat yang tak pernah² banjir tenggelam sekelip mata!

Pastu dapat jugak perkhabaran dari adik kat kampung yang laluan masuk ke rumah dah ditenggelami air. Hujan kat Temerloh pun tak berhenti dan banyak jugak dah tempat dinaiki air, haaa lagilah rasa risau. Nak balik memang tak lepas sebab kat lebuhraya Karak ada tanah runtuh dan dinaiki air jugak! 




Lagi satu nak hadapi pasca banjir tu, haaa itu lagi pilu hati. Bila kita tengok keadaan rumah yang tunggang langgang dan semua barang musnah, memang akan tak tau mana nak mula. Alhamdulillah mereka ni tenggelam sehari semalam jer, mungkin barang letrik boleh diselamatkan. Macam rumah Mas kat kampung masa tahun 2014 tu tenggelam selama 2 minggu, lepas surut lempar je semua barang. Total lost semuanya! 

Tapi apa pun kena redha dan kena hadapi apa jua keadaan sekalipun kan, sedih memang sedih. Yang penting nyawa kita dan keluarga selamat, barang rosak ada rezeki kita boleh usahakan ganti baru kan? 




Allah nak uji kita, jadi kita kena kuat dan ambil ikhtibar dari apa yang berlaku. Pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku dan semoga semua mangsa banjir bertabah dan berlapang dada dengan dugaan berat ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com