Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 13 Disember 2021

Berkelah di Sungai Congkak

Assalamualaikum...(^ ^)

Aktiviti nak pergi berkelah ni memang ada dirancang pada hari Sabtu, tapi bila husband ajak piknik kat pantai Port Dickson Mas memang tak nak. Jadi Mas ajaklah dia pergi berkelah kat tepi sungai, lagi syok dan suasana pun takdelah panas sangat. 


Bila dah tiba hari Ahad mulanya husband macam tak nak pergi tapi Mas ajak jugak sebab anak² dah teruja nak pergi mandi manda. Bila dia dah bagi lampu hijau terus Mas pilih Sungai Congkak, lagi pun Mas tak pernah lagi pergi berkelah kat sana. Tengok kawan² review memang best dan syok piknik kat situ.

Perjalanan dari Salak Tinggi mengambil masa lebih kurang 1 jam lebih melalui highway Grand Saga Kajang dan seterusnya ke Hulu Langat, dalam pukul 1 tengahari kami sampai kat sana. Masa tu dah banyak jugak pengunjung datang tapi keadaan takdelah sesak sangat. 


Mulanya kami cadang nak berkelah kat dalam kawasan Sungai Congkak Resort tu tapi disebabkan dah sampai lewat, port piknik kat situ dah penuh. Kalau nak berkelah kat dalam kawasan resort tu, masuk kena bayar tapi port piknik dia best dan selesa serta betul² boleh parking kereta kat tepi sungai. Boleh jugak pasang khemah dan ada jugak disediakan peralatan untuk BBQ. Jadi kalau nak dapat port kat situ kena datang awal. 

Memandangkan kami ni plan pun last minit dan sampai pun dah lewat, so kawasan piknik kat luar resort jadi pilihan. Tapi kat luar tu port berkelah pun best jugak, ada disediakan pondok untuk kita sewa, memang banyak sepanjang sungai tu. Kami pun sewa pondok dengan harga RM25, pondoknya bersih dan sesuai untuk berehat dan solat. 




Pastu kawasan kat situ pun bersih dan selesa, takdelah kat satu tempat tu ramai pengunjung berkumpul. Nak mandi manda pun seronok sebab SOP terjaga, takdelah dalam sungai tu penuh orang berkumpul. Dia macam ada banyak port, jadi pengunjung akan pilih mana yang sesuai dan mandi bersama keluarga kat situ. Kawasan sekitar sungai pun bersih dan airnya sejuk nyaman jer. 

Lain kali memang akan datang lagi sebab nak berkelah kat dalam Sungai Congkak Resort tu pulak. Pastu nak bawak khemah dan masak² kat tepi sungai tu, yelah datang kali ni khemah pun takde dan tak masak² sebab dah plan saat² akhir kan?




Haaa nampak tak keseronokan tu! Mana ada orang pergi piknik mandi bawak gayung, kami jer yang bawak. Hahahaa barulah syok mandi!



2 ulasan:

  1. Seronoknya kak. Saya pun lama tak pergi Sg Congkak ni walaupun ekat. tulah, mandi sungai best dari mandi laut sebab sejuk dan redup

    BalasPadam
  2. Seronoknya la hai....seronok lama x mandi sungai macam ni...

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com