Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 27 Disember 2021

Pasca banjir Disember 2021

Assalamualaikum...(^ ^)

Hujung tahun ni sekali lagi rumah Mas di kampung dilanda musibah banjir, kali ni agak teruk sikit dari bulan Januari yang lepas. Dilanda musibah banjir ni umpama acara tahunan bagi kami, ada masa kami bersedia dan ada masanya tidak. Tetap ada barang yang musnah, tetap ada barang yang tak sempat diselamatkan, yelah seperti Mas cakap ada masanya yang kami tak bersedia!

Macam banjir kali ni alhamdulillah barang berharga seperti peti ais dan barang elektrik yang lain dapat diselamatkan sebab adik lelaki Mas dah menetap di Jengka. Jadi masa air mula² naik tu cepat²lah dia pergi ke rumah untuk cuba selamatkan apa yang patut, tapi tak semualah sebab dia sorang². Pinggan mangkuk memang biar je tenggelam, yelah nak angkat satu² banyak oiii!

Alhamdulillah sekarang rumah dah 100% siap dibersihkan, kerahan tenaga 4 beradik dapatlah bersihkan dalam masa 3 hari. Kali ni air dalam rumah atas naik ke paras pinggang, kat rumah dapur pulak sampai nak ke paras bumbung. Kerosakan pulak tetap ada, lantai dinding ada jugaklah tercabut. Pastu daun tingkap pun ada yang tercabut, mungkin sebab arus air kuat! 

Pinggan mangkuk arwah mak yang banyak tu pun dah siap dicuci, cuma belum kemas dan susun je lagi. Fuhhh part cuci pinggan mangkuk ni yang paling penat sekali, yelah pinggan mangkuk arwah mak Mas memang banyak. Dahlah pernah tenggelam masa banjir bulan Januari tu, tak sempat nak kemas dah tenggelam semula. 

Cuma kali ni kerja pembersihan agak senang sikit sebab adik yang kat Jengka tu ada water pump, jadi dapatlah guna untuk bersihkan sisa² banjir yang tak pernah dibersihkan dari banjir tahun 2014. Water pump tak perlu guna letrik, kami sedut air banjir je. Bila dah ada letrik barulah guna waterjet yang adik Mas bawak, dapatlah bersihkan keseluruhan  dinding luar rumah. 

Penat memang penat bila dilanda musibah banjir ni, tapi bila dah biasa kami hadap je. Sebab itulah Mas faham perasaan orang yang pertama kali dilanda banjir, saat pasca banjir tu adalah yang paling memeritkan dan memilukan hati. Memang boleh menangis dibuatnya kalau tak kuat nak hadap. Tabah dan sabar, itu jelah yang boleh buat kita kuat!






2 ulasan:

  1. Semoga dipermudahkan buat mas dan swmianyg terlibat dengan banjir

    BalasPadam
  2. memang teruk banjir kali ni. kasihan pada yang memang tak bersedia. semoga urusan kak Mas dan mangsa-mangsa banjir dipermudahkan

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com