Logo KBBA

terkini dan sensasi

Ahad, 23 Januari 2022

Menu diet pilihan

Assalamualaikum...(^ ^)

Nak berdiet tu senang tapi nak kekalkan momentum dan sediakan menu² diet yang betul² sihat tu bukan mudah ye, kena rajin sediakan sendiri menu² tu. Bukan tak boleh beli kat luar tapi kadang kita tak tahu pengawalan garam, gula dan minyak jadi nak betul² clean masak sendiri adalah lebih bagus!


Macam Mas sejak berdiet dari tahun 2015 memang semua menu diet Mas sediakan sendiri, tak perlu menu² yang berat memadai menu yang sihat dan mengenyangkan. Nak masak tu kenalah korbankan masa tidur, yelah Mas seawal pukul 7 pagi dah keluar rumah jadi pukul 4.30 pagi atau 5.00 pagi dah bangun siapkan menu diet untuk bawak bekal. 

Lagu satu duit pun kenalah korbankan sikit, taulah kan biasanya makanan sihat ni agak mahal sikit. Contoh macam ikan salmon, memang agak mahal terutama kalau yang segar. Tapi Mas lebih suka beli yang frozen, harga murah sikit dan boleh beli lebih banyak. Sayur² segar pun agak mahal jugak macam pelbagai daun salad dan brokoli, tapi nak jaga pemakanan kena jugak beli kan?



Penyediaan menu pulak Mas buat yang mudah je, grill, rebus dan potong² sayur je. Untuk protein selalu Mas pilih telur, filet ayam dan salmon pastu untuk sayur biasanya romaine salad, timun jepun dan baby tomato. Haaa itu jelah yang mudah disediakan, janji kenyang

Selain sayur dan protein, Mas jugak banyakkan makan buah-buahan seperti jambu batu, epal merah, epal hijau, betik dan nenas. Buah memang menu wajib Mas sebelum makan apa² menu lain, bagus tau untuk perut dan sistem penghadaman kita. Perut tengah kosong kan jadi elok amalkan makan buah supaya perut kita tak terkejut! 



Karbo pulak kadang² Mas ambik jugak nasi tapi bila rasa teringin nak makan, tapi kalau tak makan nasi Mas lebih suka makan roti gandum, wrap atau kentang. Tiga menu ni kalau makan dengan protein dan sayur memang dah cukup kenyang, tak makan nasi pun takpe. Pelbagaikan cara penyediaan seperti buat sandwich, wrap ayam atau telur dan kentang grill dalam air fryer. Cubalah, pasti sedap!

Haaaaa apa pulak menu diet pilihan korang?



1 ulasan:

  1. Menarik dan sedap semuanya.
    Saya pun cuba kekal masakan kukus, rebus, panggang. Sesekali ada juga masakan asam pedas/sup tumis untuk melayan tekak. Kalau tak, sama ada panggang salmon atau ayam, masak guna air fryer juga. Mudah.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com